Olsztyn otrzymał z Ministerstwa Infrastruktury subwencję krajową w kwocie 3,35 mln zł. Środki zostaną przeznaczone na remont tych ulic, gdzie linia tramwajowa została poprowadzona brzegiem i nie było możliwości przebudowy przyległej jezdni.
Miasto wybudowało
ponad 6-kilometrową nową linię tramwajową prowadzącą z Pieczewa do centrum. Tam, gdzie trasę poprowadzono środkiem jezdni, jak na al. Piłsudskiego, tramwajowa inwestycja była również okazją do gruntownej przebudowy dróg. Nie wszędzie było to możliwe, jak chociażby obok osiedla Nagórki, gdzie ten fragment trasy biegnie skrajem drogi. Kontrakt nie mógł więc obejmować przebudowy przyległej jezdni, gdyż te roboty nie kwalifikowałyby się do unijnego dofinansowania z programu Polska Wschodnia. Olsztyn pozostawił sobie jednak furtkę do możliwego rozszerzenia kontraktu o prace dodatkowe, gdyby pojawiły się dodatkowe środki.
Z takiej też możliwości miasto skorzystało jesienią poprzedniego roku. Po zakończonych negocjacjach z tramwajowym wykonawcą – konsorcjum firm Polimex-Mostostal wraz z Trakcją – podpisano dwa aneksy na prace dodatkowe w branży drogowej. Wartość umów wyniosła 11,55 mln zł netto (14,2 mln zł brutto). Roboty dodatkowe mają objąć przede wszystkim przebudowę ulicy Krasickiego i będą dotyczyć lewej i prawej jezdni (od strony os. Nagórki), które nie są objęte podstawowym kontraktem i wynikają z tak zwanych „białych plam” w projekcie drogowym. Dokładnie zaplanowano przebudowę jezdni od skrzyżowania z ul. Sobocińskiego/ul. Boenigka do skrzyżowania z ul. Murzynowskiego, a także obu jezdni na odcinku od ul. Murzynowskiego do skrzyżowania z ul. Synów Pułku. Roboty będą dotyczyć również ul. Synów Pułku – od skrzyżowania z ul. Krasickiego w stronę skrzyżowania z ul. Pstrowskiego. Na tym odcinku torowisko również biegnie skrajem drogi. Termin robót drogowych wyznaczono do końca czerwca 2024 roku.
Teraz okazuje się, że miasto odzyska część zaangażowanych w roboty dodatkowe środków pochodzących z własnego budżetu. – Bardzo dobra wiadomość dotarła dzisiaj z Ministerstwa Infrastruktury. Zespół ds. Infrastruktury, Urbanistyki i Transportu, działający w ramach Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, pozytywnie zaopiniował podział środków rezerwy subwencji ogólnej na 2024 rok. W efekcie otrzymamy 2 35 mln zł na przebudowę konstrukcji nawierzchni jezdni ulicy Krasickiego w uzupełnieniu projektu tramwajowego – pochwalił się Piotr Grzymowicz, obecny prezydent Olsztyna. Jak dodał, zabezpieczone środki z budżetu miasta do realizacji aneksu, po otrzymaniu tej subwencji, będą mogły być przekierowane na inne potrzebne zadania inwestycyjne miasta.
Jak podkreśla prezydent, inwestycja drogowa na ul. Krasickiego i ul. Synów Pułku pozwoli na remont zniszczonej nawierzchni jezdni i doprowadzanie do właściwego stanu nośności 115kN na oś.