Zarząd województwa po rozstrzygnięciu konkursu na ekomobilność w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT), przyznał dofinansowanie Olsztynowi i Stawigudzie. Łącznie do obu gmin trafi ok. 60 mln zł dofinansowania unijnego. Stolica województwa za te środki ma zamiar zakupić m.in. cztery nowe tramwaje.
Zarząd województwa warmińsko-mazurskiego postanowił o przyznaniu blisko 60 mln zł w ramach konkursu ekomobilności Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Olsztynowi i Stawigudzie. Środki przyznawana w tym konkursie pochodzą z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego. Ekomobilność w tym programie oznacza budowę lub przebudowę dróg dla rowerów, traktów pieszych, energooszczędnego oświetlenia ulicznego, przejść dla pieszych oraz infrastruktury rowerowej (np. stojaki, wiaty rowerowe, stacje samoobsługowej naprawy rowerów), a także zakup niskoemisyjnego taboru.
– Wszelkie inwestycje w poprawę komunikacji nas cieszą, a takie, które nie mają negatywnego wpływu na środowisku cieszą nas szczególnie – mówi Gustaw Brzezin, marszałek województwa. – Dobrze, że gospodarze lokalnych samorządów widzą także potrzeby rowerzystów, których cieszy każdy kolejny odcinek bezpiecznych ścieżek – dodaje.
Co zrealizuje Olsztyn?Olsztyn chce zrealizować projekt pod nazwą „Rozwój łańcuchów mobilności poprzez rozbudowę infrastruktury rowerowej i zakup taboru”. Wartość tych inwestycji to blisko 42 mln zł, a dofinansowanie z programu ZIT przekracza 30 mln zł. – Z tych pieniędzy sfinansowana zostanie budowa odcinka Łynostrady od ul. Tuwima do Parku Centralnego – mówi Patryk Pulikowski z biura prasowego Urzędu Miasta. Projekt ten zakłada stworzenie nad brzegami rzeki Łyny ciągów pieszo-rowerowych.
Z pozyskanych środków powstanie jednak więcej ścieżek rowerowych. – Planowana jest budowa przy Witosa prawostronnej ścieżki pieszo-rowerowej z połączeniem jej z tą wzdłuż Herdera, podobnie wzdłuż ul. Obrońców Tobruku. Poza tym w planach jest także budowa ścieżek rowerowych oraz chodników w pasie ul. Kresowej od skrzyżowania z planowaną do budowy ul. Wołodyjowskiego do granicy Olsztyna z gminą Jonkowo oraz budowę chodników i ścieżek wzdłuż Wołodyjowskiego, Żurawiej, Perkoza – wylicza Pulikowski.
Nowe tramwajeWarto jednak podkreślić, że w projekcie tym, znalazł się także zapis o kupnie czterech nowych tramwajów do obsługi nowej sieci tramwajowej, której powstanie planuje Olsztyn w najbliższych latach. – Zamówienie tramwajów podzieliliśmy ze względu na ich źródła finansowania – poinformował Piotr Grzymowicz, prezydent miasta. – W zadaniu dotyczącym ekomobilności będziemy realizować dwa tramwaje. Natomiast w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych związanych z miejskim obszarem funkcjonalności będziemy kupować 4 tramwaje. Z kolei w ramach zadania rozbudowy tramwaju będą kolejne 4 tramwaje – wylicza.
W sumie
miasto zamierza w formie przetargu zakupić 10 nowoczesnych i niskopodłogowych tramwajów. Brak szczegółowych ustaleń dotyczy natomiast ostatnich 4 składów. – Zakładamy, że ostatnie pojazdy będą wylizingowane przez MPK OIsztyn, żeby po wybudowaniu całej trasy tramwajowej, zapewnić odpowiednią obsługę i odpowiednią częstotliwość – dodał Prezydent.
Z informacji dostarczonych przez biuro prasowe Urzędu Miasta w Olsztynie wynika, że nie ma ostatecznej decyzji co do lizingowanych pojazdów – czy będą to pojazdy nowe lub używane. – Przyglądamy się dostępnym rozwiązaniom – wyjaśnia Patryk Pulikowski z Urzędu Miasta.
Stawiguda też chce poprawić ekomobilność na terenie gminy. Projekt tej gminy ma wartość 16 mln zł, z czego dofinansowanie to 13 mln zł.