Miasto długo zwlekało z rozpisaniem ponownym przetargu na rozbudowę sieci tramwajowej. Po zaktualizowaniu projektu po raz drugi rozpoczyna się poszukiwanie wykonawcy, który wybuduje ok. 6 km torowisk.
Przed Olsztynem drugi etap rozbudowy sieci tramwajowej. Miasto czekało dwa lata z rozpisaniem po raz drugi przetargu. Ten najmłodszy system miałby się powiększyć o tory prowadzące z osiedla Pieczewo ulicami Krasickiego, Synów Pułku, Wyszyńskiego i al. Piłsudskiego. Łącznie byłoby to ok. 6 km dwutorowej linii. Pozwoli to uruchomić dwie kolejne linie tramwajowe. Linia nr 4 kursować będzie z osiedla Pieczewo do dworca głównego, z kolei linia nr 5 z osiedla Pieczewo pod Wysoką Bramę. Własnie ruszył przetarg na prace budowlane.
Wraz z budową nowej linii tramwajowej, w mieście pojawi się 13 nowych przystanków. Trasa dwutorowej linii tramwajowej rozpocznie się od istniejącej pętli autobusowej przy ul. Wilczyńskiego, na osiedlu Pieczewo, gdzie zlokalizowany będzie czterotorowy przystanek końcowy wraz z wiatą na rowery i parkingiem dla 50 samochodów. Tuż obok tramwajów będzie także plac postojowy dla autobusów.
Na pierwszym odcinku linia przebiegać będzie środkiem ul. Wilczyńskiego. Przy okazji wprowadzona zostanie w tym miejscu strefa tempo 30. Tramwaj przetnie rondo i skręci w ul. Krasickiego. W tym miejscu miasto przewidziało budowę trójkąta rozjazdowego z myślą o rozbudowie w przyszłości torowiska po całej ul. Wilczyńskiego.
Torowisko na początku ul. Krasickiego zaprojektowano na środku ulicy. Przetnie ono – i tu nowość – kolejne skrzyżowanie o ruchu okrężnym, które połączy ul. Boenigka i ul. Sobocińskiego. Tuż za nim tory znajdą się poza obszarem jezdni, po zachodniej stronie ul. Krasickiego, aż do skrzyżowania z ul. Murzynowskiego. Tam tramwaj wjedzie na estakadę o długości 270 metrów opartej na ośmiu podporach i bezkolizyjnie przejedzie nad skrzyżowaniem ul. Krasickiego z ul. Synów Pułku.
Następnie tory będą prowadzić dalej poza obszarem jezdni, po zachodniej stronie ulicy, aż do skrzyżowania z al. Piłsudskiego. Przy okazji prac zmieni się układ skrzyżowania ul. Synów Pułku, ul Pstrowskiego i ul Wyszyńskiego, które przybierze charakter ronda.
W al. Piłsudskiego linia tramwajowa zlokalizowana będzie między jezdniami, tworząc tram-bus-pas i połączona zostanie z istniejącym torowiskiem na skrzyżowaniu z ul. Kościuszki. Na tym ostatnim etapie, z racji oszczędności – zdecydowano się zrezygnować z budowy dodatkowego toru do skrętu w stronę dworca, a także podwójnych rozjazdów od strony Planetarium w kierunku Żołnierskiej. Na al. Piłsudskiego zaplanowano ustanowienie strefy tempo 30. W ramach całego projektu powstanie także łącznie 10 kilometrów ścieżek rowerowych.
Nowością będzie uwzględnienie w podstawowym zakresie przetargu rozbudowy krańcówki na pl. Jedności Słowiańskiej. Organizacja ruchu po rozbudowie tramwajów przy Wysokiej Bramie ma być bardzo podobna do obecnej. W tej chwili tramwaj kończy jazdę przy tymczasowym peronie na ul. 11 Listopada, a pojedynczy tor kończy się kozłem oporowym. Zostanie on przedłużony. Dwa tory pojawią się dopiero na pl. Jedności Słowiańskiej. Rozwidlenie nastąpi za przejściem dla pieszych wiodącym między domem handlowym a Wysoką Bramą. Promień łuku został określony przez ratusz jako nie mniejszy niż 25 m. Ze szkiców widać jednak, że w pewnym momencie zrobi się bardzo ciasno dla pieszych, którym – ze względu na ostry łuk – drogę przetnie tramwaj. Zmianie ulegnie także położenie obecnego przejścia w poziomie jezdni, które znajdzie się odrobinę bliżej krańcówki tramwajowej. Droga dla samochodów umożliwi swobodne minięcie autobusu, który zatrzyma się, by zabrać pasażerów. Ruch w dalszym ciągu pozostanie jednokierunkowy.
Miasto zdecydowało się na dwa perony po bokach tramwajów. Jedna z platform będzie ponadto obsługiwać także autobusy, co powinno umożliwić pasażerom wygodne przesiadki drzwi w drzwi – ale tylko pomiędzy tramwajem, który zatrzyma się na północnym torze. Plan rozwoju zakłada, że na krańcówce zakończą bieg dwie linie – nr 1 z Kanta oraz nr 5 z Pieczewa.
Zamówienie określono na ok. 26 miesięcy (791 dni). Warunkiem wyboru oferty będzie spełnienie wielu kryteriów. Cena stanowi 60 proc. oceny. Punkty będą do zdobycia także za parametry jakościowe jak okres dodatkowej rękojmi (10 proc.), organizację robót (15 proc.), utrzymanie terminu mimo dodatkowych kolizji sieci (5 proc.), dodatkowe badania spawów połączeń szyn (1 proc.), doświadczenie kierownika budowy (3 proc.), doświadczenie kierownika robót drogowych (3 proc.) oraz doświadczenie kierownika robót drogowych w zakresie torowiska (3 proc.). Składanie ofert wyznaczono do 12 maja. W ramach przetargu zamawiający przewiduje możliwości udzielenia zamówień podobnych robót budowlanych, zgodnych z przedmiotem zamówienia podstawowego, o wartości nie przekraczającej kwotę 130,7 mln zł.,
Projekt rozbudowy linii tramwajowej objęty jest dofinansowaniem unijnym z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020. Na realizację inwestycji przeznaczono ok. 450 mln zł. Inaczej niż w przypadku pierwszej tramwajowej inwestycji, miasto powierzy realizację prac jednemu wykonawcy. Tym razem jest więcej czasu, dlatego swobodnie będzie można zaplanować wszelkie roboty, by jak najmniej oddziaływały na codzienny ruch miejski. Jest to o tyle istotne, że tramwaj pojawi się na istotnym trakcie łączącym dużą sypialnię miasta z centrum.
Pętla Pieczewo
Skrzyżowanie Wilczyńskiego i Krasickiego
Krasickiego na wysokości Boenigka
Krasickiego na wysokości Barcza
Krasickiego na wysokości Wańkowicza
Estakada na skrzyżowaniu Krasickiego i Synów Pułku
Synów Pułku i Wyszyńskiego na wysokości Pstrowskiego
Wyszyńskiego na wysokości Żołnierskiej
Wyszyńskiego na wysokości Piłsudskiego
Piłsudskiego na wysokości Dworcowej
Piłsudskiego na wysokości Kościuszki
Kraniec na pl. Jedności Słowiańskiej