Olsztyn uroczyście podpisał umowę na rozbudowę w mieście systemu ITS. Kryje się za tym sporo nowych urządzeń, które zwiększą wygodę korzystania z miejskiej komunikacji. Pojawią się kolejne biletomaty, tablice dynamicznej informacji pasażerskiej, a także kamery na skrzyżowaniach. Nowe urządzenia pojawią się w Olsztynie za rok.
Przy okazji powrotu w mieście tramwajów, miasto postawiło na inteligentne systemy, co pozwoliło m.in. nadać tramwajom priorytet. Teraz Olsztyn zleca kolejne prace i rozszerza funkcjonalność systemu. Prezydent Olsztyna Piotr Grzymowicz podpisał umowę na rozbudowę systemu Inteligentnego Systemu Transportowego. Za rozbudowę systemów będzie odpowiadać ta sama olsztyńska firma, co w pierwszym etapie – Sprint. Montaż nowych elementów powinien się zakończyć w przeciągu 13 miesięcy. Na zadanie składa się kilka istotnych obszarów. To przede wszystkim przedsięwzięcia związane z obsługą pasażerów, nadzorem nad kursowaniem tramwajów oraz ruchem drogowym.
– Postrzeganie ITS-u tylko przez pryzmat sygnalizacji świetlnej to błąd – mówił podczas podpisania umowy Marek Kamiński, prezes Sprint. – To kilkanaście różnych systemów i moc techniki – dodał.
Pasażerowie komunikacji miejskiej zyskają przede wszystkim kolejne tablice dynamicznej informacji na przystankach. Sprint ustawi dodatkowych 25 urządzeń, do obecnych 27, na których wyświetlany jest czas przyjazdu autobusów i tramwajów. W mieście znajdzie się także kolejnych 27 kamer zwiększających bezpieczeństwo pasażerów oraz 11 sztuk biletomatów stacjonarnych. W dwóch z nich będzie można kupować także bilety kolejowe (zostaną zlokalizowane przy planowanych przystankach Dajtki oraz Centrum). Teraz na terenie Olsztyna ustawionych jest 37 takich urządzeń. Pojawi się też moduł automatycznego zliczania pasażerów oraz sprzęt do obsługi kart miejskiej.
– Nie mam wątpliwości, że to bardzo przydatny system – mówił Piotr Grzymowicz, prezydent Olsztyna. – Stawiamy na komunikację miejską, stąd kolejne ułatwienia dla korzystających z transportu zbiorowego. System inteligentnego sterowania ruchem ITS został wdrożony wraz z budową pierwszej nitki tramwajowej. Rozbudowa sieci wiąże się z koniecznością systematycznego rozwijania tych wszystkich funkcjonalności, z których już korzystają olsztynianie – podkreślił.
Swą funkcjonalność zwiększy centrala nadzoru ruchu przy ul. Kołobrzeskiej. Zobrazowany zostanie ruch tramwajów na trasie, krańcówkach, węzłach rozjazdowych i mijankach. To wizualizacja całej trasy, niezbędna, by na bieżąco podglądać torowiska i monitorować co się na nich dzieje, oraz interweniować jeśli zajdzie taka potrzeba. Dodatkowo do modułu Obszarowego Systemu Sterowania Ruchem (SCATS) zostanie włączone kolejne skrzyżowanie – ul. Lubelska i Składowa. Teraz jest w nim 87 olsztyńskich skrzyżowań.
Czas realizacji inwestycji to 13 miesięcy. Wartość zadania to niemal 11 mln złotych, z czego ok. 80 proc. to dofinansowanie unijne.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.