Olsztyn, jako jeden z beneficjentów unijnego programu Polska Wschodnia, może pozyskiwać środki na rozwój transportu publicznego. Projekt poza zakupem nowych tramwajów i autobusów elektrycznych, zawiera także szereg pomniejszych inwestycji, które mają poprawić obsługę podróżnych. Sprawdzamy na co dokładnie Olsztyn chce przeznaczyć unijne środki.
Olsztyn złożył już wniosek o pozyskanie całej puli środków unijnych z programu Polska Wschodnia. Stolicy Warmii i Mazur przydzielono 45 mln euro, co w przeliczeniu daje ok. 209 mln zł. Do wniosku miasto musiało dołączyć projekt „„Poprawa mobilności miejskiej – ekotransport w Olsztynie”, który jasno określa kierunki rozwoju transportu publicznego w mieście.
Okazuje się, że dokument ten nie tylko zawiera plany związane z chęcią zakupu sześciu tramwajów i dwudziestu elektrobusów oraz rozbudowę zajezdni przy al. Sikorskiego, ale także szereg innych zadań. Tym razem miasto dużo uwagi poświęciło działaniom w zakresie infrastruktury. Dlatego w ramach projektu zaplanowano przebudowę lub budowę pętli i przystanków autobusowych łącznie na 11 osiedlach.
Pętle na nowo i zielonymi przystankami
We wniosku wytypowano przebudowę pętli Jakubowo (Parkowa), która zyska nowe zatoki autobusowe wraz z peronami. Nowością mają być tzw. zielone przystanki. Powstaną tutaj także stanowiska do szybkiego ładowania autobusów elektrycznych, budynek socjalny, monitoring i mała architektura z zielenią. Takie same prace zaplanowano na pętli Osiedle Mazurskie (Pstrowskiego), Witosa, Dajtki (Zbożowa) oraz Redykajny. Na pętli Dajtki miasto ma w planach zapewnienie również pasażerom systemu informacji pasażerskiej wraz z biletomatami. Pętla ma umożliwić wygodne przesiadki z linii podmiejskich na linie komunikacji miejskiej. Jedynie pętla Nagórki nie będzie wyposażona w ładowarki dla elektrobusów, a przebudowę przejdzie droga manewrowa. Powstać ma budynek socjalny i przyłącze energetyczne ze stacją transformatorową, co zapewne ma w przyszłości pozwolić na szybki montaż ładowarki dla elektrobusów. Na pętli Nagórki zaplanowano także powstanie początkowej zatoki autobusowej wraz z peronem.
Projekt zakłada również budowę zupełnie nowej pętli autobusowej wraz z ładowarkami dla elektrobusów przy ul. Bilitewskiego na Osiedlu Generałów oraz pętli Zielona Górka. Na tej ostatniej, poza drogą manewrową, ma się znaleźć miejsce postojowe dla trzech autobusów. Wybudowana zostanie także początkowa zatoka autobusowa z peronem wzdłuż ul. Zientary-Malewskiej.
Będą nowe przystanki
Powstać mają także nowe 40-metrowe przystanki – Limanowskiego-wiadukt na ul. Limanowskiego, Dworcowa-Towarowa na ul. Towarowej oraz przystanek Targowisko Miejskie na ul. Szarych Szeregów, który skróci odległość dojścia do najbliższego ważnego węzła kolejowego, którym jest stacja Olsztyn Zachodni. – Poprawi to integrację pomiędzy różnymi środkami transportu – czytamy we wniosku. W projekcie wskazano również, że kolejnych pięć przystanków w mieście ma zostać wyposażonych w biletomaty. Zaś 20 przystanków obsługiwanych przez autobusy elektryczne wzbogaci się o elektroniczne tablice z informacją pasażerską. Na przebudowę i budowę przystanków i pętli planuje się przeznaczyć 27,7 mln zł. Montaż nowych biletomatów pochłonie 1,4 mln zł.
Kilometry nowych chodników na dojściach do przystanków
Projekt przewiduje ponadto przebudowę 14 dojść pieszych do kluczowych przystanków komunikacji miejskiej. Poprawiony zostanie stan chodników na skrzyżowaniu ulic Rataja i Sybiraków, na ul. Wrocławskiej nieopodal ul. Jagiellońskiej, na skrzyżowaniu ulic Niedziałkowskiego, Sienkiewicza i Kossaka, na ul. Kętrzyńskiego, na ul. M. Curie-Skłodowskiej, Wyzwolenia i Nowowiejskiego, na ul. Kołobrzeskiej, na ul. Dworcowej w pobliżu ul. Żołnierskiej, na al. Piłsudskiego nieopodal ul. Wyszyńskiego, na skrzyżowaniu ul. Augustowskiej i Oleckiej, na ul. Pstrowskiego nieopodal ul. Wyszyńskiego, na ul. Boenigka i Burskiego, na ul. Panasa i Gębika, na ul. Wachowskiego i Turkowskiego oraz na ul. Janowicza nieopodal ul. Flisa. Olsztyn planuje całkowitą wymianę nawierzchni i budowę nowej z podziałem na ruch pieszy i rowerowy. Ciągi zostaną rozdzielone pasem zieleni. Miasto zadeklarowało we wniosku realizację 1,78 km dróg rowerowych. Dodatkowo ciągi prowadzące do przystanków komunikacji miejskiej zostaną oznakowane zgodnie z Olsztyńskim Systemem Informacji Miejskiej. Całe zadanie oszacowano na łącznie na 23,5 mln zł.
Rozbudowa inteligentnych systemów
Miasto chce także rozbudować Inteligentny System Transportowy. To zadanie wyceniono na prawie 10 mln zł. W planach jest więc uzupełnienie systemu zliczania pasażerów w pojazdach, które nie zostały jeszcze w niego wyposażone. Przede wszystkim urządzenia zostałyby zamontowane w 9 tramwajach Solarisa, co umożliwiłoby objęcie całości taboru tramwajowego kompletem bramek zliczających. Wymianie uległoby wyposażenie serwerowni Centrum Sterowania Ruchem oraz w Centrum Zarządzania Transportem Publicznym. Zakup dotyczyłby macierzy, serwerów, klimatyzatorów, stacji roboczych, oprogramowania oraz aktualizacji systemów zarządzających. Co ciekawe, Olsztyn chce usprawnić system pomiaru temperatury wewnątrz pojazdów i zapewnić do niego podgląd dyspozytorom, którzy mogliby zdalnie decydować o włączeniu ogrzewania lub klimatyzacji. Zaplanowano ponadto montaż routerów 5G, aby utrzymać komunikację z pojazdami na potrzeby dyspozytorów. Zadanie rozwoju olsztyńskiego ITS polegałoby także na montażu kamer na 10 przystankach. Mają one pomóc w nadzorze poziomu bezpieczeństwa, a także czuwać nad poprawnością realizacji przewozów komunikacji miejskiej.
Całkowita wartość projektu rozwoju transportu publicznego, którego
największą część stanowić będą zakupy taborowe, ma wynieść 303 mln zł, z czego wydatki kwalifikowane to 246 mln zł. Olsztyn stara się więc o 209 mln zł dofinansowania, co stanowić będzie 85 proc. wartości wydatków kwalifikowanych.