Oficjalnie otwarto nową część olsztyńskiej zajezdni tramwajowej. Za jej budowę odpowiadał Budimex oraz KZN Rail. W nowej hali znajdzie się miejsce dla kolejnych szesnastu pojazdów.
Nowa część zajezdni jest lustrzanym odbiciem obecnie użytkowanego obiektu i układu. Po przeciwległej stronie placu przy ul. Kołobrzeskiej/Leonharda powstała hala postojowa w której znajduje się pięć torów oraz hala serwisowa z trzema torami. Powstały także tory techniczne dookoła obiektu, które łączą się z dotychczasową siecią na terenie zajezdni.
Nowa część zajezdni ma pomieścić minimum 16 tramwajów o długości 32,5 m. Przypomnijmy, że Olsztyn posiada teraz łącznie już 27 tramwajów – Tramino i Panoram. Wszystkie nie mieszczą się w dotychczasowej hali, która może pomieścić maksymalnie 18 tramwajów. Powierzchnia całkowita nowej hali tramwajowej wynosi 8100 m kw., zaś kubatura obiektów – 83 700 m sześciennych.
Za realizację kontraktu odpowiadało konsorcjum w składzie Budimex i KZN Rail.
Umowę podpisano w kwietniu 2022 roku, zaś
pierwsze roboty ruszyły w lipcu. Wartość prac to 90,5 mln zł w zakresie zamówienia podstawowego. W kontrakcie zawarto także prawo opcji o wartości 16 mln zł, które ostatecznie miasto wykorzystało. Zakładało ono wykończenie i wyposażenie hali serwisowej oraz wykonanie i uruchomienie systemu sterowania ruchem na terenie zajezdni tramwajowej. Inwestycja jest dofinansowana ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia.
Warto przypomnieć, że za budowę pierwszej części zajezdni tramwajowej również odpowiadał Budimex.Warto dodać, że wraz z otwarciem nowej hali zajezdni tramwajowej Olsztyn ukończył również budowę linii tramwajowej na Pieczewo. Po nowej trasie o długości 6,16 km kursować będzie linia nr 4 oraz linia nr 5. Oficjalne otwarcie nowej trasy i udostępnienie jej do regularnych kursów zaplanowano w sobotę po godz. 11:00. Jako pierwsza ruszy „czwórka”, która połączy Pieczewo z centrum i dworcem głównym. Na „piątkę”, łączącą Pieczewo z Wysoką Bramą mieszkańcy będą musieli poczekać do 1 stycznia.