Jak poinformował Piotr Grzymowicz, prezydent Olsztyna, zakończyło się postępowanie Urzędu Zamówień Publicznych w sprawie zamówienia przez miasto tramwajów. Urzędnicy dostali zielone światło i mogą podpisać umowę z tureckim producentem.
Od 22 maja trwała kontrola uprzednia Urzędu Zamówień Publicznych. To standardowa procedura przed podpisaniem przez zamawiającego umowy na wykonanie zamówienia. W przypadku Olsztyna chodzi o przetarg na zakup 12 niskopodłogowych tramwajów z opcją na kolejnych 12 pojazdów. W ponowionym przetargu zgłosił się jedynie turecki Durmazlar, który chce dostarczyć miastu tramwaj o nazwie Panorama.
– W środę wieczorem otrzymałem decyzję prezesa UZP, że procedura zakończyła się pomyślnie – mówi Piotr Grzymowicz, prezydent Olsztyna. – Możemy podpisywać umowę z Durmazlarem – dodaje. Szczegóły będą znane wkrótce.
Decyzja ta jest o tyle istotna, że konkurenci Durmazlara
zgłosili do UZP wątpliwości w związku z ofertą Turków. Wskazywali w niej niezgodność w stosunku do specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Kwestią sporną miała być wysokość wzniosów nad wózkami skrętnymi. Fakt ten potwierdził rzecznik prasowy UZP,
który wyjaśnił, że wpłynęły dwie skargi.
– Pisma do prezesa UZP to element walki i obawa przed konkurencją – podsumowuje prezydent. – Na etapie wyboru oferty wyjaśnialiśmy wszystkie kwestie z producentem i pojazdy są zgodne z naszymi oczekiwaniami. Innych byśmy nie zamawiali – podkreśla. Dla Durmazlara to przede wszystkim utorowanie sobie drogi na rynek Unii Europejskiej. Pozwoli to na udział w innych przetargach, gdyż często warunkiem udziału jest doświadczenie w zakresie dostawy tramwajów homologowanych w Unii Europejskiej. Poza tym dobrze zrealizowany olsztyński kontrakt będzie także dobrą rekomendacją dla tego mało znanego na europejskim rynku producenta.
Tureckie tramwaje będą nieco dłuższe od obecnych w Olsztynie Tramino Solarisa, bo ten parametr wyniesie 32,5 metra. Szerokość pudła pozostanie ta sama jak dotychczas – 2,5 metra. Pojazd będzie niskopodłogowy ze wzniosami nad wózkami. Niską podłogę udało się zaproponować na całej długości tramwaju. Według deklaracji producenta Durmazlar, Panorama ma mieć możliwość rozpędzenia się do 70 km/h. Pojazdy pomieszczą 210 pasażerów, z czego we wnętrzu zapewnionych będzie 40 siedzeń. W najszerszych fragmentach pudła producent zapewni układ 2+1 lub 1+1. Więcej o parametrach technicznych
pisaliśmy tutaj.