Krajowa Izba Odwoławcza rozpatrzyła odwołania ws. olsztyńskiego przetargu na rozbudowę sieci tramwajowej. Przychyliła się do zarzutów konkurencji i nakazała wykluczenie zwycięskiej firmy ZUE z postępowania. Teraz Olsztyn musi dokonać ponownej oceny ofert.
W sierpniu Olsztyn
rozstrzygnął przetarg na rozbudowę olsztyńskiej sieci tramwajowej. Zwyciężyła firma ZUE, która złożyła najtańszą ofertę, opiewającą na kwotę 382,25 mln zł. Miasto na tym wyborze oszczędzało blisko 100 mln złotych, gdyż na realizację inwestycji przeznaczono budżet 479,7 mln zł. Zamówienie określono na ok. 26 miesięcy (791 dni).
Odwołanie w tej sprawie złożyło jednak konsorcjum firm Polimex i Trakcja, którego oferta pod względem parametrów znalazła się na drugim miejscu. Nic zatem dziwnego, że firmom zależy na zgarnięciu olsztyńskiego kontraktu.
Podstawą do unieważnienia wyboru ZUE, zdaniem firm, miałoby być niespełnienie wymogu odpowiedniego doświadczenia w realizacji obiektów inżynieryjnych. – Odwołujący wskazał, że we wskazanej w wykazie robót budowlanych inwestycji tj. Zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych na linii kolejowej Kraków – Medyka – granica państwa na odcinku Biadoliny – Tarnów, wykonawca ZUE nie dobudował trzech przęseł kratowych – wyjaśnia Katarzyna Prowadzisz, rzeczniczka prasowa KIO. Krakowska firma wskazała, że brała udział w modernizacji mostu kolejowego nad Dunajcem. Parametr doświadczenia był wymagany przez Olsztyn w kontekście przyszłej budowy tramwajowej estakady na skrzyżowaniu ulic Synów Pułku i Krasickiego.
– Odwołujący zarzucił również przedstawienie informacji wprowadzających zamawiającego w błąd w wyniku zamierzonego działania lub rażącego niedbalstwa, a przynajmniej lekkomyślności lub niedbalstwa – dodaje Prowadzisz. Miałoby to być podstawą do wykluczenia oferty krakowskiej firmy z przetargu.
Ostatecznie Krajowa Izba Odwoławcza w środę 30 września przychyliła się do zarzutów odwołujących i wykluczyła krakowską firmę ZUE z postępowania przetargowego. – Izba nakazała dokonanie ponownej oceny ofert – mówi Katarzyna Prowadzisz.
Miasto wstępnie planowało podpisanie umowy z wykonawcą najwcześniej w listopadzie. Wraz z budową nowej linii tramwajowej, w mieście pojawi się 13 nowych przystanków. Trasa dwutorowej linii tramwajowej rozpocznie się od istniejącej pętli autobusowej przy ul. Wilczyńskiego, na osiedlu Pieczewo, gdzie zlokalizowany będzie czterotorowy przystanek końcowy wraz z wiatą na rowery i parkingiem dla 50 samochodów. Następnie tory poprowadzone mają być ulicami Krasickiego przy osiedlu Nagórki oraz ul. Synów Pułku, Wyszyńskiego i al. Piłsudskiego, gdzie połączą się na skrzyżowaniu z Kościuszki w obecny układ torowy.