Przy okazji powrotu w mieście tramwajów, miasto postawiło na inteligentne systemy, co pozwoliło m.in. nadać tramwajom priorytet. Teraz Olsztyn chce zlecić kolejne prace i rozszerzyć funkcjonalność systemu. Wiadomo już, że za rozbudowę systemów będzie odpowiadać ta sama olsztyńska firma, co w pierwszym etapie – Sprint. Montaż nowych elementów powinien się zakończyć w przeciągu 13 miesięcy.
Olsztyn chce rozbudować możliwości własnego systemu ITS. Pojawił się on wraz z reaktywacją w mieście tramwajów. Kosztował miasto 66 mln zł. Jakie korzyści wprowadził? Nadano tramwajom priorytet, wprowadzono kartę miejską oraz zamontowano tablice z dynamiczną informacją pasażerską na przystankach i biletomaty. To oczywiście najważniejsze elementy.
Teraz miasto planuje rozbudować i rozszerzyć system o kolejne funkcje. Przetarg trwał od początku grudnia 2017 roku. Mimo że otwarcie ofert nastąpiło 22 lutego, to dopiero teraz poznaliśmy zwycięzcę postępowania. Jest nim olsztyńska firma Sprint, ta sama, która uczestniczyła w pierwszej fazie instalacji ITS. Tym razem oferta znacząco przewyższyła budżet Olsztyna, który na zamówienie przygotował 7,4 mln zł. Oferent złożył z kolei ofertę na kwotę 10,8 mln zł i w dodatku był jedynym, który wziął udział w przetargu. Udało się jednak znaleźć dodatkowe środki i wybrać ofertę olsztyńskiej firmy. Rozbudowa ma nastąpić w przeciągu 13 miesięcy.
Pod pojęciem rozbudowy kryje się wiele zadań, które będzie musiał wykonać zwycięzca przetargu. Pierwszym z nich będzie wykonanie zobrazowania i diagnostyki ruchu tramwajów na krańcówkach, węzłach rozjazdowych i odcinkach jednotorowych. Generalnym założeniem ma być zobrazowanie stanu pracy zwrotnic tramwajowych wraz z wdrożeniem systemu diagnostyki, co gwarantować ma trwałość, stabilność i bezpieczeństwo ruchu.
Rozbudowa systemu tramwajowego w Olsztynie będzie wymagała postawienia na przystankach nowych tablic prezentujących dynamiczne informacje pasażerskie. W ślad za zwiększeniem liczby tablic, zwiększona ma zostać także liczba kamer obrotowych monitoringu wizyjnego przystanków. Olsztyn planuje także rozbudowę systemu biletomatów. Rozbudową systemu objętych będzie 27 przystanków, na których stanie 25 tablic informacji pasażerskiej, 27 kamer oraz 11 biletomatów. Nowe wyświetlacze z informacją o najbliższych odjazdach pojawią się m.in. na przystankach Jarocka, Nagórki, Tesco, Dom Kultury Agora, Szpital Wojewódzki, Gałczyńskiego, Uniwersytet-Rektorat, Uniwersytet-Prawocheńskiego, Uniwersytet-Stadion. Pasażerowie kupią bilety na przystankach WORD, Osiedle Generałów, Janowicza, Nagórki, Tesco, Jeziorna, Szpital MSWiA, Gałczyńskiego, Żytnia-Szkoła, Dajtki i Centrum.
Do tego w przetargu znalazł się zapis mówiący o dostawie kolejnych czytników kontrolerów do odczytu kart bezkontaktowych. Dodatkowo Olsztyn chce zakupić 50 tys. kart elektronicznych jako nośnik karty miejskiej. Planowane jest także stanowisko obsługi karty miejskiej, w której będzie można nabyć spersonalizowaną kartę. Co ciekawe, przedmiotem zamówienia jest także dostarczenie i zamontowanie systemu zliczania pasażerów we wskazanych przez zamawiającego 4 tramwajach, 12 autobusach standardowych i 12 autobusach wielkopojemnych.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.