PKP PLK złożyły do prezesa Urzędu Transportu Kolejowego wniosek o wyrażenie zgody na uprzywilejowanie podmiejskiej linii średnicowej (linia 447 na odcinku Warszawa Zachodnia – Warszawa Wschodnia) dla przewozów wojewódzkich na cały okres modernizacji torów dalekobieżnych na tym odcinku (linia nr 2). Zmiany miałyby obowiązywać od rocznego rozkładu jazdy 2024/25.
I faza przebudowy linii średnicowej między Warszawą Zachodnią a Wschodnią zakłada prace na torach dalekobieżnych
z całkowitym wyłączeniem ruchu w okresie od czerwca 2025 r. do września 2027 r. Konsultowane zasady organizacji ruchu i przydzielania zdolności przepustowości zakładają uprzywilejowanie na torach podmiejskich – przez Warszawę Śródmieście – pociągów RP (wojewódzki pospieszny), RO (wojewódzki) i RA (wojewódzki osobowy w komunikacji aglomeracyjnej) – chodzi więc o pociągi uruchamiane przez Koleje Mazowieckie i Szybką Kolej Miejską. Po opracowaniu projektu rozkładu dla linii 448 (podmiejskiej średnicowej) PKP PLK przekażą pozostałym przewoźnikom informację o wolnych „slotach”.
Rolę zastępczą dla Warszawy Centralnej pełnić będzie Warszawa Gdańska. Wszystkie pociągi wojewódzkie kursujące przez Warszawę Centralną oraz międzywojewódzkie, jadące tranzytem przez Warszawski Węzeł Kolejowy, mają być kierowane właśnie przez Warszawę Gdańską. Maksymalną długość postoju określono na osiem minut. PKP PLK przewidują zabezpieczenie sześciu par tras przez Warszawę Gdańską dla PKP Intercity.
Pociągi jadące linią nr 1 Warszawa Zachodnia – Katowice lub nr 3 Warszawa Zachodnia – Kunowice mają być kierowane przez Warszawę Jelonki (duża linia obwodowa). Na małej linii obwodowej nr 20 Warszawa Zachodnia (peron 9) – Warszawa Gdańska dopuszczony ma być ruch pociągów wojewódzkich, a także międzywojewódzkich do i z linii nr 8 Warszawa Zachodnia – Kraków Główny.
Co z pociągami kończącymi bieg w Warszawie, które nie jadą tranzytem przez Warszawski Węzeł Kolejowy? Wnioski składane dla pociągów międzywojewódzkich z kierunku zachodniego mają zakładać kończenie biegu na Warszawie Zachodniej lub Głównej. Pociągi międzywojewódzkie z kierunku wschodniego mają kończyć i rozpoczynać bieg na Warszawie Wschodniej. W przypadku pociągów rozpoczynających i kończących bieg – w ruchu pasażerskim – na stacjach Warszawa Zachodnia, Warszawa Wschodnia i Warszawa Gdańska składany ma być jeden wniosek obejmujący zarówno relację handlową, jak i służbową. Jednocześnie pociągi zestawione ze składów wagonowych i jadące linią nr 9 Warszawa Wschodnia – Gdańsk Główny będą kierowane tranzytem przez WWK i Warszawę Gdańską – bez kończenia biegu w Warszawie.
PKP PLK przewidują zmiany w działaniu Warszawy Gdańskiej. Pierwsza to
trwająca już budowa peronu nr 5 (de facto czwartego) przy torze nr 10 – umożliwi on obsługę pociągów dalekobieżnych w kierunku Warszawy Jelonek, a w sytuacji awaryjnej także Warszawy Pragi. Peron będzie połączony z kładką zachodnią oraz ciągiem pieszym na ul. Indrzejczyka, prowadzącym do przejścia podziemnego pod torami. Kładka zachodnia po południowej stronie zostanie połączona chodnikiem z wejściem do przejścia podziemnego w rejonie parkingu. Zdaniem PLK chodnik ten umożliwi pasażerom wysiadającym w rejonie kładki dojście w porównywalnym czasie do metra, jak w przypadku istniejącego tunelu pod torami.
Dodatkowo PLK planują budowę dodatkowego przejścia podziemnego łączącego perony 2, 3 i 4 z istniejącym tunelem. To wymaga jednak przygotowania projektów, pozyskania decyzji administracyjnych oraz wprowadzenie ograniczeń eksploatacyjnych. PKP PLK planują wykonanie tych prac w okienku, jakie się pojawi między zakończeniem prac na stacji Warszawa Zachodnia (połowa 2024 r., jeżeli chodzi o przebudowę układu torowo-peronowego) a rozpoczęciem robót na linii średnicowej (2025 r.). PLK podkreślają, że „zadanie to jest obarczone ryzykiem czasowym”. Roboty mają być skorelowane także z budową nowego dworca wciąż planowanego przez PKP SA. Rozbudowa istniejących zadaszeń na peronach została uznana za inwestycję nieuzasadnioną w świetle planów budowy tunelu – PLK zakładają jednak budowę nowych zadaszeń.
PKP PLK złożyły wniosek w trybie art. 29b ustawy o transporcie kolejowym. Warunkiem wejścia zmian związanych z uprzywilejowaniem określonego rodzaj pociągów jest ich skonsultowanie z przewoźnikami, wskazanie ciągów alternatywnych, zapewnienie możliwości wykorzystania pozostałej zdolności przepustowej przez pozostałe pociągi oraz uzyskanie zgody prezesa UTK. Obecnie trwa postępowanie administracyjne w tej sprawie – jednak z uwagi na skalę zmian, prezes UTK postanowił je skonsultować ponownie z przedstawicielami rynku kolejowego. Zainteresowane podmioty mogą składać opinie do 18 sierpnia (adres utk@utk.gov.pl).
O pomysłach na organizację ruchu w komunikacji miejskiej i kołowej, a także koordynacji modernizacji średnicy z innymi inwestycjami planowanymi przez Warszawę, pisaliśmy
tutaj.