Samorządowy związek komunikacyjny, który jest organizatorem połączeń autobusowych w rejonie Bieszczadów, planuje otwarcie 25 linii. Trwa przetarg, który ma wyłonić operatorów. Jeśli wszystko przebiegnie zgodnie z planem, autobusy mają wyruszyć w trasy już na początku stycznia.
Na naszych łamach regularnie opisywaliśmy trudną sytuację komunikacyjną Bieszczadów. Organizacja transportu publicznego jest tam trudna m.in. z uwagi na niską gęstość zaludnienia i sezonowość ruchu turystycznego, a ogólna sytuacja sektora autobusowych przewozów poza większymi aglomeracjami doprowadziła do wycofania się z rynku największych przewoźników. Wśród nich znalazł się koncern Arriva, który w 2017 r. zamknął swój sanocki oddział będący następcą dawnego PKS Sanok. Choć od tamtej pory samorządy uruchomiły kilka linii, w tym do miejscowości pozbawionych obsługi po zakończeniu działalności przez Arrivę, do szeregu wsi dojazd pozostaje niemożliwy, a do miast – trudny.
Samorządowy organizator załatał część luk
Pod koniec 2021 r. dziesięć gmin i dwa starostwa powołały Bieszczadzki Związek Komunikacyjny, który ma walczyć ze zjawiskiem wykluczenia komunikacyjnego w powiatach bieszczadzkim i leskim. 30 kwietnia 2022 r. nowy organizator otworzył swoje pierwsze połączenia, które objęły zasięgiem także powiat sanocki. Kursy są dofinansowane w ramach rządowego Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. – Obecnie linie BZK obsługuje czterech operatorów: PKS Jarosław, TravelPL, San Bus i Bak-Bus – mówi Damian Delekta, przewodniczący zarządu Bieszczadzkiego Związku Komunikacyjnego. Autobusy kursują na ok. 25 liniach, a wśród miejscowości docelowych nasz rozmówca wymienia m.in. te najbardziej oddalone od dużych miast jak Wołosate.
Do podstawowych zadań organizatora należy zapewnienie dojazdu do szkół, miejsc pracy, ośrodków zdrowia itp. – Zauważalny jest jednak również wzmożony ruch turystów w okresach sezonowych – usłyszeliśmy. Wśród najważniejszych obsługiwanych tras znalazły się m.in. te z Sanoka do Ustrzyk Górnych i Wołosatego. – Dzięki temu aż sześć gmin uzyskało połączenia z Sanokiem w dni wolne od pracy – wskazuje przedstawiciel BZK.
Spory przetarg na przewozy
W ofercie znalazły się też kursy do Polańczyka i Soliny, w tym w godzinach wieczornych. BZK wskazuje tu na skomunikowanie z nową koleją gondolową Polskich Kolei Linowych. W 2024 r. lista tras ma być poszerzona – niedawno ogłoszony został przetarg na obsługę 25 linii. Utrzymane ma być m.in. połączenie każdego z sołectw powiatu bieszczadzkiego z Ustrzykami Dolnymi.
– Przeprowadzenie postępowania przetargowego to dla BZK duże wyzwanie – przyznaje przewodniczący zarządu organizatora. Jeśli jednak procedury przebiegną bez komplikacji, nowy operator ma rozpocząć obsługę linii wraz z początkiem stycznia.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.