Gmina Opoczno wystartowała z przetargiem na zakup 12 autobusów elektrycznych w dwóch wersjach, jeżeli chodzi o długość. W zakresie zamówienia znalazły się także ładowarki. Zamówienie jest dofinansowane ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Opoczno zamierza zakupić 6 sztuk fabrycznie nowych autobusów elektrycznych o długości od 8 do 10 metrów oraz kolejne 6 sztuk o długości od 11 do 13 metrów. Wszystkie pojazdy mają być jednoczłonowe i niskopodłogowe. W krótszej wersji ma się pomieścić 55 pasażerów, z czego dla co najmniej 24 zapewnione ma być miejsce siedzące. W przypadku większej wersji producent ma zapewnić miejsce dla 70 pasażerów, a dla co najmniej 25 miejsce siedzące. W każdym autobusie ma być wydzielone miejsce dla osób na wózku inwalidzkim lub wózek dziecięcy.
We wnętrzu znajdzie się klimatyzacja, system ogrzewania, ledowe oświetlenie oraz podsufitowy monitor LCD z informacją pasażerską. Na czole i z boku pojazdu znajdą się elektroniczne tablice kierunkowe o białej barwie świecenia. Zastosowany system ma pozwolić redukować natężenie światła o 60 proc., m.in. podczas postoju na pętli, co pozwoli zaoszczędzić energię zgromadzoną w bateriach. W pojeździe zamontowane zostaną cztery głośniki do głosowej informacji pasażerskiej, zaś przy drzwiach zamontowany będzie system zliczania pasażerów.
Dla krótkiej wersji przewidziano układ drzwi 1-2-0 lub 2-2-0, przy czym te dwuskrzydłowe – otwierane pneumatycznie do wewnątrz – mają mieć szerokość 1200 mm. Dla dłuższej wersji przewidziano jeden układ drzwi 2-2-2. Niska podłoga musi stanowić co najmniej 30 proc. powierzchni. Moc silników określono na 120 kW dla mniejszej wersji autobusu oraz 160 kW dla większej wersji. Producent ma wyposażyć pojazdy w funkcję ograniczenia prędkości maksymalnej do 70 km/godz. Autobusy mają być dostosowane do eksploatacji w warunkach od -30 st. C do +40 st. C.
Autobusy midi o długości do 10 metrów zostaną wyposażone w baterie o mocy minimum 260 kWh. Ilość zmagazynowanej energii powinna umożliwić przejechanie (w pełni obciążonego) co najmniej 220 km bez doładowywania. W autobusie maxi zastosowana będzie bateria o mocy minimum 360 kWh, co również ma pozwolić na przejazd 220 km. Pojazdy mają być wyposażone w gniazdo plug-in służące do podłączenia ładowarki. Planowany przebieg pojazdów w ciągu roku to co najmniej 360 tys. km.
Kolejnym elementem zamówienia będzie dostawa 12 punktów ładowania. Zamawiający określa to jako 6 stacjonarnych podwójnych ładowarek, które pozwolą na jednoczesne ładowanie 12 autobusów. Każda wyjście o mocy 60 kW ma naładować baterię w autobusie w przeciągu maksymalnie 6 godzin do poziomu 90 proc. W przypadku podłączenia do punktu jednego pojazdu, ładowarka ma pracować z mocą 120 kW.
Zamawiający wymaga od producenta udzielenia gwarancji na całość autobusów wraz z wyposażeniem oraz na ładowarkę w przedziale od 48 do 60 miesięcy. Dodatkowo wymagana jest także gwarancja na baterie w przedziale od 84 do 96 miesięcy.
Składanie ofert wyznaczono do 15 marca 2023 r. do godz. 10. Zamawiający przyzna punkty za cenę (60 proc.), przedłużenie okresu gwarancji (20 proc) oraz rozwiązania techniczne. Tutaj punkty zamawiający przyzna za rozwiązania w zakresie konstrukcji nośnej, która spełnia wymagania wytrzymałości, a także za rozwiązania w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie pojazdu, za zastosowanie silnika centralnego oraz materiał użyty do zabezpieczenia antykorozyjnego elementów konstrukcyjnych karoserii.
Wykonawca jest zobowiązany wykonać zamówienie w terminie 12 miesięcy od dnia podpisania umowy. Dostawa autobusów i ładowarek ma się odbywać już między 7 a 12 miesiącem. Opoczno na realizację zamówienia
otrzymało dotację z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w kwocie 30,5 mln zł oraz ok. 8,7 mln zł w formie pożyczki ze środków krajowych.