Opole planuje budowę nowej pętli przy ul. Górnej. W planach jest zaprojektowanie rozwiązań pod pięć stanowisk autobusowych. Zaplanowano instalację dwóch ładowarek dla pojazdów elektrycznych. Do miasta spłynęły oferty od zainteresowanych firm projektowych.
Opole poszukuje wykonawcy, który opracuje miastu kompletną dokumentację projektowo-kosztorysową oraz pozyska decyzję zezwalającą na realizację inwestycji drogowej
dla planowanej w przyszłości pętli autobusowej na ul. Górnej. Znajdzie się ona w północno-wschodniej części miasta nieopodal parku handlowego. Zadaniem biura projektowego będzie przygotowanie dwóch koncepcji inwestycji.
Miejski Zarząd Dróg w Opolu przygotował na ten cel 250 tys. zł. Do miasta wpłynęły dwie oferty, ale obie przekroczyły budżet. Firma ABS Ochrona Środowiska z Katowic zaoferowała opracowanie dokumentacji za 293 tys. zł, zaś Dolnośląska Pracownia Projektowa z Wrocławia za prace chce 369 tys. zł.
Wybór biura projektowego poprzedzi analiza takich kryteriów jak cena (60 proc.), doświadczenie personelu wykonawcy (30 proc.) oraz okres gwarancji i rękojmi (10 proc.). Na opracowanie kompletnej dokumentacji i pozyskanie pozwolenia na realizację inwestycji zamawiający przewidział 11 miesięcy od momentu podpisania umowy.
Pętla powstać ma na specjalnie przygotowanej działce. Zamawiający oczekuje, że zostanie zaprojektowana w sposób umożliwiający wjazdy i wyjazdy w ul. Górną. Zaplanowano nawierzchnię z płyt betonowych. Ma zapewnić obsługę autobusów 12-metrowych, 15-metrowych i 18-metrowych na wszystkich stanowiskach. Miasto chce, aby na pętli powstało pięć stanowisk postojowych o długości 25 metrów każde.
Zaplanowano dwa przystanki. Pierwsze – zewnętrzne stanowisko – nie będzie miało wiaty i będzie przeznaczone dla osób wysiadających z autobusów. Stanowisko wewnętrzne (pierwsze od ul. Górnej) przeznaczone będzie dla osób wsiadających. Peron wyposażony będzie w wiatę przystankową oraz tablicę z dynamiczną informacją pasażerską i stacjonarny biletomat. W pobliżu znaleźć się mają także stojaki rowerowe. Na terenie pętli znaleźć ma się sześć kamer monitoringu.
Dwa stanowiska postojowe dla autobusów będą wyposażone w ładowarki pantografowe o mocy wyjściowej 300 kW każda. Projektanci będą musieli zaplanować także usytuowanie stacji transformatorowej. Do tego powstanie także kontener socjalny lub budynek modułowy dla chwilowego odpoczynku dla ośmiu kierowców. Wokół pętli zaplanowano nasadzenia drzew i krzewów. Dodatkowo projektanci pochylą się nad koniecznością zaplanowania wału ziemnego, którego zadaniem będzie chronić przed nadmierną emisją hałasu od strony pętli oraz przed silnymi wiatrami.