MZK Opole wybrało firmę Solaris na dostawcę 9 autobusów elektrycznych Urbino 12 electric. Zamówione pojazdy dołączą do miejskiej floty w drugiej połowie 2024. Wraz z autobusami Solaris dostarczy do miasta także infrastrukturę ładowania pantografowego i plug-in.
Miejski Zakład Komunikacji w Opolu od kilku lat inwestuje w zeroemisyjny transport publiczny i sukcesywnie zwiększa udział pojazdów elektrycznych w miejskiej autobusowej flocie. Pod koniec roku 2024 do
miasta trafią kolejne elektrobusy marki Solaris. Umowa pomiędzy MZK a producentem została właśnie podpisana. Kontrakt zakłada, że firma dostarczy 9 Solarisów Urbino 12 electric wraz z ładowarkami – 1 pantografową i 3 stacjonarnymi.
Współpraca firmy Solaris z MZK Opole sięga 2020 roku. W mieście jeździ już 15 autobusów firmy Solaris, w tym 5 elektrycznych. Warto wspomnieć, że za kilka tygodni na ulice Opola wyjedzie kolejne 8 elektrobusów – MZK zamówił je pod koniec 2022 roku. Po zrealizowaniu dzisiejszego zamówienia w mieście będą kursować 22 autobusy elektryczne marki Solaris, i będą stanowić niemal 1/5 całej floty.
W tym zamówieniu Opole postawiło na modele Urbino 12 electric. Każdy z tych autobusów będzie napędzany silnikiem elektrycznym, który energię czerpać będzie z baterii Solaris High Energy. Elektryczne Urbino będą ładowane poprzez ładowarki plug-in, a także za pomocą pantografu odwróconego, czyli urządzenia opuszczanego na dach pojazdu ze stacji ładowania. Parametry baterii oraz odpowiednia infrastruktura ładowania zapewnią wystarczającą operacyjność pojazdom, a przewoźnikowi zaoferują elastyczność.
Wygodne wnętrze Urbino 12 electric pomieści 29 pasażerów na miejscach siedzących. Komfort klimatyczny zapewni wydajna i ekologiczna klimatyzacja z pompą ciepła CO2, która do uzyskania odpowiedniej temperatury w pojeździe wykorzystuje ciepło pochodzące z zewnątrz. Przewoźnik zamówił autobusy wyposażone w rozwiązania uwielbiane przez pasażerów, czyli ładowarki USB oraz dostęp do Wi-Fi poprzez hotspot. Ponadto dla bezpieczeństwa podróżujących MZK zdecydowało się na system zwalczania wirusów, wykorzystujący technologię UV. Kierowcy docenią urządzenia asystenckie, takie jak asystent kontroli prawej strony czy CMS, czyli system inicjujący automatyczne hamowanie. W sytuacji, gdy radar zamontowany na autobusie wykrywa zagrożenie ewentualnego zderzenia czołowego, system rozpoczyna hamowanie, a zmniejszając prędkość pojazdu i niweluje skutki ewentualnej kolizji.
Jak możemy przeczytać na stronie miasta, nowe autobusy trafią na linię nr 3 oraz nr 11.