Oslo po raz pierwszy od 1999 roku oddało do użytku nowy odcinek linii tramwajowej. Stare Miasto stolicy Norwegii zyskało w ten sposób połączenie z Bjoervika. Operator transportu publicznego Sporveien przekształcił reprezentacyjną Dronning Eufemias w piękną aleję tramwajową.
Inwestycja jest częścią programu miasta, stawiającego coraz mocniej na ten środek komunikacji. - Oslo będzie pierwszą na świecie stolicą pozbawioną emisji gazów cieplarnianych. Następnie sprawimy, że podróżowanie komunikacją miejską będzie lepsze i tańsze - podkreśliła Lan Marie Berg, radna stolicy Norwegii. - W budżecie na 2021 rok chcemy przeznaczyć 2,5 mld koron na transport publiczny. Tramwaj jest ważny dla strategii klimatycznej Oslo (schemat poniżej), bowiem jest bezemisyjny, niezwykle popularny i ma dużą pojemność. Połączyliśmy linię z Ekeberg z centrum miasta oraz Bjoervika i zapewniamy podróżnym lepsze usługi transportu publicznego - dodała Marie Berg.
- Tramwaj doskonale wpisuje się w działania rady, które pragnie uczynić miasto bardziej dostępnym dla ludzi oraz ograniczyć ruch samochodowy. Teraz, gdy tramwaj przejeżdża przez Bispegata i Dronning Eufemias, czas podróży będzie krótszy i jestem pewien, że Bjoervika będzie dzięki temu jeszcze lepszym i atrakcyjniejszym obszarem. Udoskonalona oferta tramwajowa to miejskie podróże przyszłości. Otwarcie nowej trasy tramwajowej to coś, na co czekałam od dłuższego czasu - podsumowała radna stolicy Norwegii.
Sporveien po raz ostatni celebrował otwarcie nowego odcinka trasy tramwajowej, kiedy przedłużono linię z Ulleval Hageby do Rikshospitalet. - Tramwaje na Bispegata i Bjoervik to kolejny ważny krok w stronę atrakcyjnej, solidnej i tańszej oferty w naszej stolicy. Tramwaj ma kluczowe znaczenie dla inwestycji w przyjazne dla klimatu i atrakcyjne życie w mieście - stwierdził Cato Hellesjoe, dyrektor generalny operatora transportu publicznego. - Już niedługo w całym mieście będziemy korzystać z nowoczesnych tramwajów. Zapraszamy wszystkich 12 października na prezentację nowego pojazdu SL18 - dodał Hellesjoe.
- To wielki dzień dla Oslo i wdrażanego programu tramwajowego. Dzięki trasie między Starym Miastem a Bjoervik mieszkańcy i pracownicy w rejonie Barcode zyskają lepsze możliwości komunikacji. Nasi podróżni otrzymali bezpośrednie połączenie między Ljabru i Lilleaker oraz Bekkestua, a także z Rikshospitalet i Nordstrandsplataet. Nowa część miasta ma teraz świetną ofertę tramwajową, umożliwiającą także dogodne przesiadki na metro. Ułatwiliśmy podróżowanie jeszcze większej liczbie osób - stwierdził Bernt Reitan Jenssen z przedsiębiorstwa publicznego Ruter, zarządzającego transportem w Oslo.
Wśród kolejnych ważnych inwestycji tramwajowych są odcinki na Thorvald Meyers i Majorstuen, których ukończenie spodziewane jest jeszcze w tym roku. Z kolei oddanie do użytku torowiska na Storgata zaplanowano już na 2021 rok. Program tramwajowy Oslo obejmuje również zakup 87 nowoczesnych pojazdów oraz modernizację i rozbudowę zajezdni w Grefsen i Holtet.