Hiszpański producent CAF dostarczy 20 składów metra do norweskiego Oslo. Kontrakt wart jest 150 mln euro. Umowa umożliwia zwiększenie zamówienie o kolejnych 90 jednostek.
Sporveien, operator transportu publicznego w Oslo, podpisał umowę z firmą CAF na dostawę 20 nowych pociągów metra M4000. Producent dostarczy ponadto części zamiennie do serwisowania pojazdów. Podstawowy zakres kontraktu jest wart 150 mln euro. W zamach opcji zawarto możliwość rozszerzenia zamówienia o 90 dodatkowych pociągów.
Nowe jednostki M4000 powstaną na bazie platformy metra CAF o nazwie INNEO. Składy będą trzyczłonowe. Trafią do obsługi systemu metra w Oslo, na który składa się sześć linii o łącznej długości 85 kilometrów. Każdy człon pojazdu będzie wyposażony w trzy pary podwójnych drzwi o szerokości 1,4 m po bokach. Producent zapewnia, że jednostki zostaną specjalnie zaprojektowane w sposób, aby sprostały pracy w trudnych warunkach pogodowych panujących w stolicy Norwegii – w tym dużym ilościom śniegu i niskim temperaturom w zimie.
Wszystkie wózki będą wózkami silnikowymi, co ma poprawić przyczepność podczas jazdy. Składy zostaną ponadto wyposażone w baterie, które umożliwią – w przypadku awarii zasilania – zjazd pojazdu ze szlaku do najbliższej stacji. CAF zapowiada, że pociągi będą również przygotowane do przejścia na system autonomicznej jazdy bez maszynisty, jeżeli Norwedzy zdecydują się na wdrożenie automatycznych systemów w metrze.
Inwestycja ta stanowi część strategii operatora Sporveien, która ma na celu sprostanie spodziewanemu wzrostowi liczby podróżnych w nadchodzących latach. Według szacunków Sporveien, w najbliższym czasie metro będzie obsługiwało o 20 proc. więcej podróży. Zwiększyć ma się także liczba pasażerów do 140 mln rocznie. – Dzięki 20 nowym składom jeszcze więcej osób w Oslo będzie mogło korzystać z metra. Od 2029 roku nowe jednostki będą przewozić ludzi na Fornebubanen, ale pociągi będą kursować także po całej sieci metra, zwiększając przepustowość zarówno we wschodniej, jak i zachodniej części miasta. Metro jest nie do pobicia, zarówno pod względem czasu podróży, jak i komfortu – mówi Birte Sjule, dyrektor Sporveien. Dotychczas metro w Oslo zwiększyło liczbę obsługiwanych podróżnych ze 101 do 112 milionów w 2023 r., a oczekuje się silnego wzrostu do 2030 r.
Składy z nowego zamówienia uzupełnią obecną flotę metra składającą się ze 115 pociągów, które zostały wyprodukowane przez firmę Siemens i dostarczone w latach 2006-2014. Pierwsze pociągi z najnowszego zamówienia mają dotrzeć do Oslo pod koniec 2027 roku. W 2029 roku metro ma posiadać już 12 jednostek CAF-a. Pozostałe składy dotrą w 2030 roku. Część z nich trafi w 2029 roku do obsługi budowanej właśnie trasy Fornebubanen. Linia o długości 7,7 kilometra będzie poprowadzona w dwukomorowym tunelu. Na trasie powstanie sześć nowych stacji.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.