W czwartek 22 kwietnia nad ranem do zajezdni spółki Tramwaje Śląskie w Katowicach dostarczony został 35 nowy tramwaj wyprodukowany przez firmę Pesa Bydgoszcz . To ostatni wagon z zamówienia podstawowego. W ramach opcji bydgoski producent dostarczy na Śląsk jeszcze pięć wagonów.
Pesa zakończyła dostawy tramwajów, zamówionych przez Tramwaje Śląskie w ramach umowy z 29 czerwca 2018 r. Zamówienie podstawowe objęło 35 niskopodłogowych wagonów: 27 tramwajów typu 2017N długości 25 metrów oraz osiem pojazdów typu 2012N-10 długości 32 metrów. Ostatni z krótszych pojazdów dotarł do Katowic 15 kwietnia, natomiast dostawa ostatniego z dłuższych tramwajów zaplanowana i zrealizowana została 22 kwietnia. – Możemy być zadowoleni, że producent zrealizował całe zamówienie podstawowe. Wszyscy pamiętamy, że te niemal 3 lata od podpisania umowy były dla Pesy czasem trudnym. Uwierzyliśmy jednak w przyjęty przez firmę plan naprawczy i nie zawiedliśmy się. Mamy satysfakcję, że Pesa wróciła do równowagi i dostarczyła nam wszystkie zamówione wagony. Teraz czekamy na realizację zamówienia opcjonalnego – mówi Bolesław Knapik, prezes zarządu spółki Tramwaje Śląskie.
Umowa między przewoźnikiem a producentem zakładała możliwość zamówienia opcjonalnie dodatkowo do pięciu wagonów 25-metrowych. Spółka Tramwaje Śląskie postanowiła skorzystać z prawa opcji, zamawiając dodatkowe pięć wagonów typu 2017N. Stosowny aneks do umowy
podpisany został na początku grudnia 2020 roku. – Produkcja tramwajów zamówionych w ramach opcji już trwa. Wagony powinny zostać dostarczone do Tramwajów Śląskich do 30 września 2022 roku, ale nie wykluczamy, że zrealizujemy zamówienie znacznie wcześniej – mówi Marcin Grzyb, dyrektor sprzedaży z bydgoskiej Pesy.
Dostawy nowych wagonów Pesy dla spółki Tramwaje Śląskie
rozpoczęły się w połowie lipca 2020 r., kiedy do zajezdni w Katowicach dotarł pierwszy tramwaj typu 2017N. Na miejscu wagon przeszedł część badań homologacyjnych i uzyskał świadectwo homologacji, a następnie przeszedł procedurę odbiorową, zakończoną
pozytywnie w październiku 2020 r. Podobną drogę przeszły wagony serii 2012N-10, a pierwszy z nich
dotarł do Katowic 31 października. Wszystkie nowe wagony wyposażone są m.in. w: klimatyzację przedziału pasażerskiego, gniazda USB dostępne dla pasażerów, moduły Wi-Fi, monitoring, głosowy i wizualny system informacji pasażerskiej, ułatwienia dla osób niepełnosprawnych i nowoczesny, energooszczędny napęd. – Jeśli chodzi o oceny dostarczonych już pojazdów, w tym nowego, zaprojektowanego specjalnie dla Tramwajów Śląskich krótszego 25-metrowego Twista, to cieszą nas opinie nie tylko pasażerów zadowolonych z komfortu podróżowania, ale także motorniczych, którzy chwalą jego właściwości jezdne, czyli płynną jazdę, przyspieszanie i hamowanie – zauważa dyrektor Marcin Grzyb.
Zakup 35 wagonów wieloczłonowych z bydgoskiej Pesy to realizacja zadania będącego częścią wielkiego projektu unijnego. Wartość kontraktu to niespełna 221 mln zł netto, zaś wartość zamówienia dodatkowego wynosi nieco ponad 30 mln zł netto.