Ostatnia Panorama – z zamówienia podstawowego na 12 tramwajów – dotarła właśnie do Olsztyna. Prawie dokładnie dwa lata po przyjeździe pierwszego wozu. Miasto ma w dalszym ciągu możliwość rozszerzyć flotę o kolejne pojazdy.
Turecki Durmazlar wywiązał się z umowy i dostarczył do Olsztyna ostatnią – dwunastą – Panoramę. Pierwsza do stolicy Warmii i Mazur przyjechała 13 lutego 2020 roku. Jak pozostałe, ten także dotarł na lawecie. Każdy z pojazdów jest pięcioczłonowy, niskopodłogowy o długości 32,5 metra. Producent zaoferował tramwaje o szerokości 2,5 metra. Realizacja podstawowej wersji zamówienia kosztuje miasto 107,9 mln zł brutto. Za jeden wóz trzeba więc zapłacić 8,99 mln zł.
Zgodnie z wcześniej obowiązującą umową, producent miał czas na dostarczenie ostatniego tramwaju do końca 2021 roku. Tak się jednak nie stało. Miasto podpisało aneks wydłużający czas dostaw. Zakładał on, że ostatni tramwaj dotrze do końca marca. – I do tego czasu możemy zdecydować o ewentualnym rozszerzeniu zamówienia – informowała wówczas Marta Bartoszewicz, rzeczniczka Urzędu Miasta w Olsztynie.
Olsztyn zawarł w przetargu możliwość podwojenia liczby tramwajów z zamówienia. Kontrakt przewiduje prawo opcji na kolejnych dwanaście wozów. Tę część turecki producent wycenił na mniejszą kwotę, bo 98,3 mln zł. Za jeden pojazd wychodzi więc 8,19 mln zł. Na realizację opcji – jeżeli miasto zdecyduje się na kolejne tramwaje – wykonawca będzie miał 12 miesięcy.
Aby pomieścić wszystkie tramwaje, w procedowaniu jest przetarg na rozbudowę zajezdni przy ul. Kołobrzeskiej. Firma Budimex w konsorcjum z KZN Rail zaoferowała wykonanie prac za 90,5 mln zł. Trwają
przygotowania do podpisania umowy. Warto przypomnieć, że pierwszą część zajezdni tramwajowej również realizował Budimex.
fot. red.