11 sierpnia br. Wojewoda Mazowiecki wydał pozwolenie na budowę na budowę stacji Lazurowa oraz tuneli wraz z łącznikiem tunelowym. Decyzja ma rygor natychmiastowej wykonalności.
Pozwolenie na budowę dotyczy odcinka zachodniego, a konkretnie stacji C3 Lazurowa. Miasto Stołeczne Warszawa złożyło wniosek do wojewody 14 grudnia 2020 roku. Potrzebna była tu ponowna ocena oddziaływania na środowisko, a konsultacje skończyły się dopiero 24 czerwca. Teraz wojewoda wydał pozwolenie na budowę z rygorem natychmiastowej wykonalności. Wniosek o rygor który argumentował ten wniosek tym, że „Przedmiotowa inwestycja, uważana za największą inwestycję samorządową w Polsce, jest zadaniem wpisanym w „Strategię Rozwoju Miasta Stołecznego Warszawy do 2020 roku” i stanowi jeden z głównych celów operacyjnych tej strategii.
Stacja powstanie na ostatnim odcinku II linii metra, od szlaku za stacją C4 „Powstańców Śląskich” do stacji Techniczno-Postojowej (STP) „Mory” wraz z STP „Mory”. Decyzja obejmuje, oprócz stacji budowę tuneli wraz z łącznikiem tunelowym, przebudowę infrastruktury technicznej i obiektów towarzyszących w tym: budowie wejść, wind, czerpnio-wyrzutni, wyrzutni i sieci uzbrojenia terenu, dróg i układu drogowego, a także rozbiórkę budynku ekspedycji zlokalizowanego przy ul. Górczewskiej 249 i masztu stacji bazowej telefonii komórkowej.
To już trzecie i ostatnie pozwolenie na budowę dla stacji ostatniego odcinka II linii metra - na Karolin.
Ostatnio wydano pozwolenie dla stacji Chrzanów. W sumie jednak wydanych musi zostać dziewięć pozwoleń – oprócz stacji (C1 Karolin, C2 Chrzanów i C3 Lazurowa) także dla wentylatorni szlakowych, STP, szybu startowego dla tarczy TBM i ekspedycji ZTM na pętli Os. Górczewska.
Większym problemem jest jednak sama umowa na projekt i budowę tego odcinka, którą Metro Warszawskie zawarło z Gulermakiem w listopadzie 2018 r. Cały kontrakt, według pierwotnych założeń, miał zakończyć się jesienią 2022 r., ale żadne prace w terenie dotąd nie ruszyły. Jak na razie kontrakt wydłużono o 18 miesięcy, ale wykonawca
chce pokrycia znacząco rosnących kosztów budowy.