Pierwszy tramwaj od Skody oficjalnie dołącza do floty Dopravní podnik Ostrava (DPO). Przewoźnik pochwalił się także, że z fabryki zjechały kolejne cztery gotowe pojazdy 39T. Dzięki nowym pojazdom do końca roku ma się zakończyć eksploatacja starych wysokopodłogowych wagonów jeżdżących w składzie.
Dopravní podnik Ostrava (DPO) zaprezentował cztery gotowe egzemplarze tramwajów Škoda ForCity Smart 39T, które zjechały z taśm produkcyjnych. W tym samym czasie zakończono także próbną eksploatację z pasażerami pierwszego wyprodukowanego tramwaju z oznaczeniem 1751 – oznacza to oficjalne oddanie pojazdu do użytku przewoźnika.
Oficjalne przejęcie pierwszego tramwaju Škoda 39T odbyło się w kompleksie warsztatowym w Martinowie z udziałem przedstawicieli miasta Ostrawy i grupy Škoda Transportation. W pierwszej kolejności, w ramach próbnej eksploatacji, tramwaj przejechał bez pasażerów 20 tys. kilometrów. Od listopada zeszłego roku trwały natomiast testy już z pasażerami, podczas których pojazd przejechał kolejne 20 tys. km.
Koniec tramwajów T3 i T6
– Pojazdy Škoda 39T oficjalnie stają się teraz częścią naszej floty. Nowe tramwaje szyte na miarę potrzeb Ostrawy będą teraz eksploatowane na liniach 4 i 10. Wraz ze stopniowym wprowadzaniem kolejnych egzemplarzy, przestarzałe typy tramwajów wysokopodłogowych T3 i T6, które są obecnie eksploatowane jako składy łączone, zostaną wycofane – zapowiada Daniel Morys, dyrektor generalny i prezes zarządu DPO. Zdaniem przedstawiciela, proces ten potrwa do końca roku, gdy do miasta dotrą wszystkie zamówione pojazdy. – Postrzegam koniec łączonych składów jako kolejny kamień milowy w procesie modernizacji floty DPO – mówi Morys.
W Ostrawie, poza pojazdem, który podlegał testom, jest także pięć gotowych sztuk. Pod koniec lutego wszystkie sześć tramwajów będzie można spotkać na torach Ostrawy. – Nowe tramwaje oficjalnie stają się częścią floty. Dzieje się tak już prawie trzy i pół roku od podpisania umowy – powiedział Morys. Dostawa tramwajów do Ostrawy była kilkukrotnie opóźniana z powodu pandemii Covid-19.
Zamówienie DPO obejmuje łącznie 35 tramwajów za około 1,7 miliarda koron (311 mln zł). Do końca września wszystkie z zamówionych tramwajów ma być włączonych do ruchu. DPO szuka środków także środków, aby skorzystać z prawa opcji.
Każdy tramwaj ma 60 miejsc siedzących i 140 miejsc stojących. Długość konstrukcji to 26,6 metra, a maksymalna wysokość z opuszczonym pantografem to 3,6 metra. Masa pustego pojazdu to ponad 36 ton, a zajętego w całości – 56 ton. Cena za jedną sztukę pojazdu to 47,5 miliona koron.
Będzie bezpieczniej w tramwajach
Wymiana taboru ma również inne pozytywne skutki. Jak podkreślają władze Ostrawy, mniej łączonych składów oznacza mniejszą skalę wandalizmu. – Doświadczenie naszych pasażerów pokazuje, że podróżowanie drugim wagonem jest mniej bezpieczne. Brakuje motorniczego, a pasażerowie mogą czuć, że nie mają do kogo pilnie zwrócić się o pomoc. Głównym czynnikiem jest jednak większa anonimowość pasażerów, co daje niektórym z nich poczucie, że w wagonie mogą robić, co chcą – wyjaśnia Tomáš Macura, burmistrz Ostrawy. Tylko w 2021 r. trzeba było wydać 150 tys. koron na usunięcie skutków wandalizmu w drugim wagonie zestawu. Jak podkreśla Macura, nowe tramwaje zapewnią bezpieczniejszą i wygodniejszą podróż ostrawską komunikacją miejską.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.