Spore cięcia w rozkładach jazdy ostrowskiej komunikacji miejskiej zostały cofnięte wraz z powrotem dzieci do szkół. Mieszkańcy tego miasta z południowej Wielkopolski muszą jednak liczyć się ze wzrostem cen biletów. Być może wkrótce będą za to podróżować nowocześniejszymi autobusami.
– Miejski Zakład Komunikacji nie usuwał w okresie pandemii kursów w rozkładzie jazdy – mówi Małgorzata Spiżewska, kierownik Referatu Transportu Miejskiego w Urzędzie Miejskim w Ostrowie Wielkopolskim. Przez długi czas (od 12 marca do 1 września 2020 i od 9 listopada 2020 do 18 stycznia 2021) obowiązywał jednak wakacyjny grafik połączeń. Przewidywał on zmniejszenie przewozów o ok. 20 proc. w stosunku do rozkładu jazdy obowiązującego standardowo w okresie nauki szkolnej.
Zbliża się podwyżka cen biletów. „Nie ma związku z pandemią”
Znacznie mniej było także pasażerów: w roku 2020 w porównaniu z rokiem 2019 z ostrowskiej komunikacji miejskiej skorzystało przeszło 40 proc. osób mniej. Mimo to zdarzały się sytuacje, w których chętnych do skorzystania z konkretnego kursu było więcej, niż wynosił prawny limit. – W związku z tym MZK zmuszony był kilkakrotnie wzmocnić wybrane kursy – relacjonuje nasza rozmówczyni, dodając, że miało to miejsce w godzinach dojazdów do szkół.
Dotychczas w mieście nie doszło do podniesienia cen biletów. – W 2021 r. planujemy jednak zmianę cennika, przy czym podwyżka nie ma powiązania z pandemią – stwierdza przedstawicielka magistratu. Przyznaje jednocześnie, że spadek wpływów z tytułu sprzedaży biletów spowodował, że miasto ograniczyło zakres planowanych inwestycji infrastrukturalnych. Nie miał on natomiast odbicia w planach taborowych MZK.
Dwa źródła finansowania autobusów elektrycznych
Miejscowy przewoźnik ma przy tym nietypowy pomysł na pozyskanie funduszy mających pozwolić na wymianę taborową. Dwa autobusy elektryczne chce bowiem kupić dzięki środkom z funduszy norweskich. – Wartość projektu to 5 mln 80 tys. zł netto – usłyszeliśmy w UM Ostrów Wielkopolski. Na razie spółka jest na etapie ubiegania się o dotację.
Równocześnie MZK ubiega się o dofinansowanie w ramach programu Zielony Transport Publiczny ogłoszonego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. W tym wypadku miejskie przedsiębiorstwo chciałoby zakupić pojazdy za prawie 19 mln zł. – Przewidywana wartość dofinansowania wynosi 14 mln 715 tys. zł netto – powiedziała nam Małgorzata Spiżewska.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.