Branża autobusów międzymiastowych nie należy do najłatwiejszych w Polsce. Charakteryzuje się ona małą zmiennością, a innowacje nie mają tutaj prawa bytu. Prywatni przedsiębiorcy niechętnie inwestują we własny tabor, jak już, to wolą kupować na rynku wtórnym. Chce to zmienić Otokar swoimi produktami. O obranej przez Otokara ścieżce rozmawiamy z Tomaszem Talarkiem, prezesem zarządu Bus Trans Technik.
Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl: Otokar to nie tylko rodzina autobusów miejskich Kent, ale również autokary turystyczne czy autobusy międzymiastowe. Czy któreś z tych pojazdów można spotkać na polskich drogach?
Tomasz Talarek, prezes zarządu Bus Trans Technik: Oczywiście. Po polskich drogach poruszają się autobusy miejskie serii Kent i Vectio C, jak również modele Navigo i turystyczne Vectio T. W ubiegłym roku dostarczyliśmy dwa luksusowe autobusy Vectio T do klienta z Warszawy oraz do Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Wałbrzychu. Ten drugi pojazd został całkowicie przystosowany do prowadzenia egzaminów państwowych kategorii D. Otrzymujemy następne zamówienia, a od kwietnia rozpoczynamy realizację kolejnych dostaw. Obecnie promujemy model Navigo. Ten wszechstronny model występuje w trzech wariantach – turystycznym, międzymiastowym oraz miejskim z niską podłogą w tylnej części. Są to autobusy o nieskomplikowanej konstrukcji, bardzo niezawodne z dobrym stosunkiem ceny. Pojemność pasażerska od 31 do 37 miejsc siedzących.
Czy nie jest to przypadkiem obranie dosyć trudnej ścieżki w Polsce, bo patrząc na rynek, to nie do końca fabrycznie nowe pojazdy międzymiastowe przyjęły się u nas w kraju?
Istotnie w ostatnich latach segment autobusów międzymiastowych to niemal całkowita dominacja autobusów używanych. Wychodzimy z założenia, że nie jest to sytuacja idealna, a raczej przejściowa, choć określenie „przejściowa” w tym przypadku nie jest najtrafniejsze, gdyż niestety trwa od lat. Tabor sukcesywnie starzeje się, a przewozy międzymiastowe szczególnie te krótkodystansowe nie są na tyle opłacalne, aby móc obsługiwać je nowym i drogim taborem. Jesteśmy przekonani, że oferta średniej wielkości autobusów międzymiastowych w przystępnych cenach i z atrakcyjnym finansowaniem mogłaby tutaj wyznaczyć nowe trendy i sporo zmienić. Obecnie w ofercie mamy model Navigo w kilku wersjach do 37 miejsc siedzących.
Konkurować z nimi ma Navigo?
Koszty obsługi i eksploatacji nowych Navigo są bezkonkurencyjne. Jeżeli chodzi o koszty paliwa i koszty bieżących napraw – ale też jego bezusterkowość i bezawaryjność – Navigo nie ma sobie równych. Jest to bardzo funkcjonalny i przemyślany pojazd, stąd ta ścieżka.
Ten pojazd, co rzadko się zdarza w autobusach międzymiastowych, jest dostosowany do przewozu dwóch osób niepełnosprawnych na wózkach.
To prawda, model Navigo występuje w wersjach dostosowanych do przewozu osób niepełnosprawnych. Mogą być przewożone jednocześnie dwie osoby na wózkach, a w tym samym momencie jeszcze nawet 29 pasażerów na miejscach siedzących i 4 na miejscach stojących. Jeśli niepełnosprawni nie będą przewożeni w autobusie można zamocować 8 miejsc siedzących. Navigo jest można także skonfigurować do przewozu siedmiu osób na wózkach. W takim przypadku w pozostanie jeszcze 7 miejsc standardowych dla osób pomagających niepełnosprawnym.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.