Do wiosny 2022 roku planowane jest przedłużenie linii trolejbusowej w Otrokowicach koło Zlina. Spółka Elektroline rozwiesi łącznie 900 metrów drutów nad ulicami Osvobození i Komenského, gdzie słupy trakcyjne ustawiono już w latach 90. XX w.
Mimo wcześniejszych zapowiedzi, prace w Otrokowicach nie rozpoczęły się jesienią 2021 roku. Rozpoczną się dopiero w tym roku. Umowa z Elektroline, jako jedynym oferentem, została podpisana 22 października 2021 roku, tuż przed zbliżającą się zimą. W przetargu praska spółka obniżyła cenę z szacunkowych 10,8 mln czeskich koron do 10,72 mln czeskich koron. Za inwestycję odpowiada operator DSZO, który zarządza komunikacją miejską w Zlinie i Otrokowicach.
Postępowanie przetargowe nie miało szczęścia. Wykonawcę udało się wyłonić dopiero w trzecim podejściu. W poprzednich przypadkach zamawiający unieważniał przetarg. W pierwszym – bez podania przyczyny, a w drugim ze względu na unieważnienie jednej oferty.
Zgodnie z zawartą umową na roboty, prace mają się zakończyć do 15 kwietnia 2022 roku. Powstanie 978 metrów nowej sieci trolejbusowej, a kolejnych 308 metrów istniejącej linii zostanie zmodernizowane. W większości linie jezdne zawisną na dotychczasowych słupach, a tylko na nielicznych fragmentach będą potrzebne nowe konstrukcje. Łącznie postawionych będą 23 podpory. Nastąpi przedłużenie odcinka sieci trolejbusowej od poczty w Otrokowicach do Pensjonatu Sokolovny, który znajduje się na ulicy Komenského przy skrzyżowaniu z tr. Tomáša Baty. Pierwotnie rozważano przedłużenie linii do wiaduktu nad linią kolejową w pobliże dzielnicy przemysłowej i zakładu energetycznego, jednak wciąż nie rozstrzygnięto ostatecznego kształtu skrzyżowania ulic Komenského i Nadjezd, które miałoby przybrać prawdopodobnie formę ronda.
Zlín chce w przyszłości podążać ścieżką trolejbusów z bateriami, zwłaszcza ze względów ekonomicznych. – Takie pojazdy obsługiwałyby niektóre peryferyjne odcinki sieci komunikacji miejskiej, gdzie budowa sieci trakcyjnej byłaby nieopłacalna ze względu na mniejsze natężenie ruchu – wyjaśniał w czeskiej prasie Vojtěch Cekota, rzecznik Dopravní společnost Zlín Otrokovice (DSZO). Budowa nowej sieci trakcyjnej w Otrokowicach pozwoli trolejbusom z zasilaniem bateryjnym częściej obsługiwać całą trasę istniejącej linii autobusowej nr 55 z pętlą Štěrkoviště.
fot. Google Maps