fot. Grzegorz W. Tężycki, CC BY-SA 4.0, commons.wikimedia.orgTramwaj 805Na na linii 46
Ozorków nie złożył wniosku o unijne dofinansowanie modernizacji nieczynnej linii tramwajowej do Łodzi. Miasto tłumaczy to brakiem woli współpracy ze strony innych samorządów. Tymczasem gmina wiejska Zgierz podobnie uzasadnia swoją decyzję o zaniechaniu starań o remont zdegradowanej infrastruktury na swoim odcinku.
W zeszłym tygodniu informowaliśmy o rezygnacji z ubiegania się o środki unijne na remont nieczynnej trasy tramwajowej Łódź – Zgierz – Ozorków przez gminę wiejską Zgierz. Samorząd przekonywał, że odbudowa linii bez współpracy z Ozorkowem nie miałaby sensu, bo tramwaj nie dotarłby do sporego miasta, obsługując jedynie kilka wsi. Tymczasem do wspólnego ubiegania się o dofinansowanie zewnętrzne nie doszło, a gmina Zgierz sugerowała, że to nie ona zablokowała starania.
Ozorków bez wniosku o dotację unijną
Dokumentów niezbędnych do ujęcia modernizacji w strategii Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, która z kolei stanie się podstawą do wyboru przedsięwzięć do dofinansowania, nie złożył także Ozorków zarządzający końcowym odcinkiem dawnej linii 46. – Po zlikwidowaniu linii tramwajowej ze strony pozostałych samorządów nie padły jednoznaczne deklaracje o gotowości partycypowania w kosztach modernizacji linii i przywrócenia tramwaju – mówi Izabela Dobrynin z Urzędu Miasta Ozorkowa. Zapewnia przy tym, że burmistrz Jacek Socha podtrzymuje wcześniejsze deklaracje o gotowości wspólnej realizacji przedsięwzięcia, jeśli pojawi się zewnętrzne dofinansowanie przebudowy.
Przywołuje ona jednak również inne warunki, jakie musiałyby zostać spełnione, by Ozorków zaangażował się w prace. – Jeśli pojawią się środki zewnętrzne na utrzymanie infrastruktury tramwajowej i dopłaty do wozokilometra tramwaju, a wszystkie samorządy będą zainteresowane powrotem linii 46, burmistrz Jacek Socha podejmie działania dotyczące odbudowy infrastruktury na swoim terenie – stwierdza nasza rozmówczyni. Dodajmy, że do 2018 r., gdy wstrzymano kursy, gminy nie otrzymywały zewnętrznych środków ani na bieżące prace infrastrukturalne, ani na same przewozy.
Będzie autobus dowozowy do Proboszczewic?
Póki co burmistrz ma według słów swojej przedstawicielki pracować nad koncepcją organizacji transportu po planowanym przez miasto Zgierz uruchomieniu przewozów na swoim odcinku dawnego ciągu – od węzła rozjazdowego Kurak do dzielnicy Proboszczewice w północnej części miasta. Analizowane mają być różne warianty obsługi połączenia ze Zgierzem i z Łodzią. Środki europejskie przyznawane na podstawie strategii ZIT mogłyby być zaś wykorzystane na np. budowę, jak określa to Izabela Dobrynin, nowoczesnych przystanków autobusowych czy parkingów rowerowych.
Linia 46 nie funkcjonuje od 2018 r. W ostatnich miesiącach połączenie było obsługiwane z 24-minutową częstotliwością, a rozkład jazdy przewidywał także kursy nocne. Aktualnie zastępcza linia nr 10 funkcjonuje bez taktu, ale rozkład obejmuje kursy mniej więcej co godzinę. W porze nocnej komunikacja nie jest utrzymywana w ogóle.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.