Podłódzkie Pabianice zamierzają w najbliższych latach zakupić partię pierwszych w swojej historii autobusów elektrycznych. Ma w tym pomóc dofinansowanie unijne z programu Fundusze Europejskie dla Łódzkiego. Usprawnianie systemu komunikacyjnego obejmie także m.in. inwestycje na terenie zajezdni autobusowej MZK czy przebudowę przystanków.
W zeszłym tygodniu informowaliśmy o planie
modernizacji pętli tramwajowej Duży Skręt znajdującej się na terenie Pabianic. Przebudowa nieczynnego dziś krańca będzie jednak tylko jednym z elementów dużego programu unijnego mającego podnieść jakość komunikacji miejskiej. Miejscowy samorząd będzie bowiem wnioskował o środki także na inwestycje taborowe czy związane z infrastrukturą autobusową.
Dotacja w trybie pozakonkursowym
– Projekt Modernizacja i rozwój komunikacji miejskiej w Pabianicach, etap II został ujęty w strategii ZIT z przeznaczeniem do dofinansowania w trybie pozakonkursowym FEŁ 2027 – mówi Aneta Klimek, rzecznik prasowy prezydenta Pabianic. Znacząco zwiększa to szanse samorządu na pozyskanie dotacji. W przypadku przedsięwzięć realizowanych na podstawie strategii Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych kluczowym elementem jest właśnie ujęcie danego działania we wspomnianym dokumencie przygotowywanym przez samorządowe stowarzyszenie Łódzki Obszar Metropolitalny. Następnie strategia jest bowiem konsultowana z urzędem marszałkowskim, a po zakończeniu tych rozmów region przyznaje dotacje na podstawie wniosków bez konieczności konkurowania o pieniądze z innymi zainteresowanymi.
Na co przeznaczone mają zostać unijne fundusze? – Dobiegają końca uzgodnienia dotyczące finalnego zakresu rzeczowego – zastrzega nasza rozmówczyni. Na pewno podstawowym elementem miejskiego programu inwestycyjnego będzie jednak zakup nowych autobusów elektrycznych wraz z instalacjami ich ładowania. UM Pabianice planuje m.in. montaż ładowarek zajezdniowych i przystosowanie bazy MZK do obsługi nowego rodzaju pojazdów.
Czas na wymianę solarisów z silnikiem Diesla
– Ponadto planujemy przebudowę wybranych przystanków autobusowych, budowę budynku Centrum Zarządzania Ruchem w zajezdni MZK oraz rozbudowę parkingu Park and Ride przy dworcu PKP na działkach miejskich – zapowiada przedstawicielka magistratu. Aktualnie UM Pabianice koryguje fiszę projektową, która stanowi element dokumentacji dla stowarzyszenia ŁOM. Do połowy przyszłego roku gotowa ma być natomiast kompletna dokumentacja aplikacyjna, w tym sam wniosek, który trafi do UMWŁ.
Etap realizacji inwestycji planowany jest na lata 2026 – 2027. – Nowe autobusy powinny wyjechać na ulice Pabianic w 2027 r., zastępując najstarsze blisko 20-letnie pojazdy o napędzie konwencjonalnym – szacuje Aneta Klimek. Przypomnijmy, że w ramach podobnie szerokiego projektu unijnego realizowanego w ramach minionej perspektywy 2014 – 2020
miasto wymieniło sporą część floty MZK na fabrycznie nowe autobusy o napędzie hybrydowym.