Nowe solarisy sprawują się na pabianickich ulicach dobrze. Jest ich jednak znacznie mniej, niż zakładał pierwotny harmonogram dostaw. Wczoraj trwały odbiory techniczne dwóch pojazdów – piątego i szóstego – podczas gdy w listopadzie zeszłego roku miało ich kursować już dziesięć.
Po Pabianicach kursują już hybrydowe solarisy urbino 12.
Pierwszy z nich miał swoją premierę liniową 19 października zeszłego roku. Według pierwotnych ustaleń samorządu z producentem partia dziesięciu z osiemnastu zamówionych sztuk miała zostać dostarczona najpóźniej do 17 listopada 2018 r. Do wtorku 8 stycznia odebrano jednak tylko cztery autobusy.
Cztery autobusy dotrą do Pabianic jeszcze w styczniu – Niemal na czas dotarł tylko pierwszy z pojazdów, co do pozostałych mamy do czynienia z istotnymi opóźnieniami – mówi Aneta Klimek, rzecznik prasowy prezydenta Pabianic. Wczoraj miały mieć miejsce odbiory techniczne piątej i szóstej hybrydy. – Z przedłożonego [przez Solaris] harmonogramu dostaw wynika, że dostawa pierwszej partii autobusów powinna zakończyć się na przełomie stycznia i lutego, jednak producent zapewnił, że dołoży wszelkich starań, aby termin ten przyśpieszyć – wskazuje nasza rozmówczyni.
– Za każdy dzień opóźnienia miasto nalicza karę umowną w wysokości 4 tys. zł za każdy nieodebrany pojazd – dodaje przedstawicielka samorządu. Przypomnijmy, że kolejnych osiem pojazdów powinno dotrzeć do Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego w Pabianicach do końca maja tego roku. Zakup osiemnastu hybryd został dofinansowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego.
Kierowcy chwalą stanowisko pracy, pasażerowie – ogrzewanieChoć dotychczasowe dostawy nie zostały zrealizowane punktualnie, samorząd ocenia swój zakup dobrze. – Wprowadzenie do eksploatacji pierwszych z zamówionych łącznie 18 autobusów o napędzie hybrydowym pozytywnie wpłynęło na jakość obsługi – mówi Aneta Klimek. – Pasażerowie docenili udogodnienia takie jak gniazda USB, bezpłatny internet czy biletomaty. Ważną cechą zamówionych autobusów są ułatwienia dla osób niepełnosprawnych, m.in. przyklęk prawej strony pojazdu, przyciski sygnalizacyjne dla pasażerów (STOP i Drzwi) dodatkowo opisane alfabetem Braille’a oraz czytelniejsze wyświetlacze zewnętrzne koloru białego czy zapowiedzi głośnomówiące wewnętrzne i zewnętrzne – wylicza.
Rzecznik prezydenta wśród zalet solarisów wskazuje także bardzo wydajne ogrzewanie oraz sprawną klimatyzację, co ma mieć duże znaczenie w porze letniej. Kierowcy chwalić mają zaś wygodny fotel. Niskie spalanie pozwoli zaś na oszczędności na paliwie. Ważnym aspektem dla miasta ma być niski poziom emisji spalin. – Przyczynia się to do poprawy jakości powietrza w mieście – podkreśla Aneta Klimek.