Władze Pabianic podsumowały wyniki badań potoków podróżnych przeprowadzonych w 2019 r. przy użyciu automatycznych zliczarek. Wskazują one na istotne zwiększenie liczby podróżnych względem roku 2016. Przyrost nie jest jednak tak imponujący jak w przypadku wzięcia pod uwagę wyłącznie przejazdów biletowanych.
Dwa spośród dostarczinych w zeszłym roku hybrydowych solarisów urbino należących do Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego w Pabianicach wyposażone są w urządzenia automatycznie zliczające pasażerów. Władze miasta podsumowały wyniki przeprowadzonych w ten sposób badań. Wynika z nich, że w dni robocze podróżnych jest o średnio 1231 więcej niż trzy lata temu, choć do danych tych należy podchodzić z pewną ostrożnością ze względu na różną metodologię pomiaru – dawniej notowanie liczby wsiadających i wysiadających zlecano ankieterom.
Na prawie wszystkich trasach podróżnych przybyło Jeśli uznać statystyki za porównywalne, można mówić o zwiększeniu popularności pabianickiej komunikacji miejskiej o ok. 9 proc. Obecnie korzysta z niej bowiem szacunkowo 15 tys. 260 osób na dobę w dni powszednie (dane nie uwzględniają organizowanej przez Łódź linii tramwaju podmiejskiego ani łaskiego autobusu D). – Wzrost liczby pasażerów w dzień powszedni zanotowano na wszystkich liniach za wyjątkiem „czwórki” i „szóstki”. Te jednak kursują tymczasowo objazdem i omijają przystanki przy SDH [węzeł w ścisłym centrum] – mówi Aneta Klimek, rzecznik prasowy prezydenta miasta.
Największy procentowo wzrost zanotowany został na podmiejskiej linii T do Rzgowa. – Na przestrzeni trzech lat w dzień roboczy przybyło w tym przypadku 22 proc. pasażerów – mówi nasza rozmówczyni. Aż o 20 proc. wzrosła ogólna liczba podróżujących w soboty. Miasto ocenia, że wpływ na to miało wprowadzenie zakazu handlu w niedziele, w które liczba pasażerów nieznacznie (o 2,7 proc.) spadła.
Łatwiej pozyskać pasażerów... płacących? Przedstawicielka samorządu zapewnia, że uzyskane w ramach badań dane posłużą do opracowania niewielkich korekt w rozkładach jazdy. Te mają wejść w życie w marcu. W przedstawionych analizach sporo uwagi poświęcono kwestii zapełnienia autobusów na poszczególnych liniach i w konkretnych kursach. W dni powszednie najwięcej podróżnych w przeliczeniu na wozokilometr zanotowano w 2019 r. na linii 1.
Przypomnijmy, że
w październiku zeszłego roku miasto wskazywało na jeszcze wyższy wzrost liczby przejazdów biletowanych (np. we wrześniu 2019 zarejestrowano o 29 proc. więcej podróży odpłatnych niż we wrześniu 2016). To zaskakujące, bo spora liczba pabianiczan (odprowadzający tam podatki posiadacze samochodów) może korzystać od 2019 r. z autobusów MZK darmowo. Należy więc wnioskować, że przyznane niedawno uprawnienia nie przyczyniły się do znaczącego wzrostu zainteresowania przejazdami tej grupy mieszkańców, podczas gdy skutecznie pozyskano nowych klientów wśród tych, którzy za bilet muszą zapłacić.