Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju wbrew nadziejom władz Pabianic nie wesprze miasta w walce o rozstrzygnięcie przetargu na remont linii tramwajowej do Łodzi. Resort tłumaczy, że nie dotarł do niego odpowiedni wniosek, który miał złożyć poprzedni Zarząd Województwa Łódzkiego. Najprawdopodobniej dużego postępowania nie uda się rozstrzygnąć.
Nie kończy się skomplikowana historia przetargu dotyczącego remontu podmiejskiej linii tramwajowej Łódź – Ksawerów – Pabianice na jej odcinku od granicy Łodzi do pętli u zbiegu ulic Łaskiej i Wiejskiej w Pabianicach. Oferty złożone w postępowaniu znacząco przewyższyły możliwości finansowe lokalnych samorządów. Te od miesięcy poszukują sposobu na przeprowadzenie inwestycji, bez której podstawowy środek komunikacji do stolicy aglomeracji niebawem przestanie funkcjonować.
Ministerstwo nie rozpatruje wniosku o dofinansowanie inwestycjiOstatnim pomysłem na uzupełnienie funduszy było
wniesienie do władz centralnych o przydzielenie dodatkowych środków wyasygnowanych z tzw. kontraktu terytorialnego dla województwa łódzkiego. Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju musiałoby także zgodzić się na zmianę zapisów w szczegółowym opisie osi priorytetowych Regionalnego Programu Operacyjnego, w ramach którego Pabianicom przyznano już wielomilionową, choć niewystarczającą dotację. Według informacji przekazanych nam przez pabianicki magistrat Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego miał wesprzeć próbę takiego pozyskania środków.
Wniosek do MIiR miał zostać wystosowany jeszcze przez poprzedni Zarząd Województwa Łódzkiego. Według resortu tak się jednak ostatecznie nie stało. – Do MIiR nie wpłynął wniosek o wyrażenie zgody przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego na przeznaczenie środków z budżetu państwa na dofinansowanie wkładu krajowego „projektu dotyczącego modernizacji infrastruktury tramwajowej w Pabianicach” – powiedział nam bowiem Zbigniew Przybysz z Biura Komunikacji Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju.
Termin związania ofertami za chwilę minieJeśli nie stanie się więc nic nieprzewidzianego, Pabianicom nie uda się rozstrzygnąć wciąż toczącego się postępowania. Dwóch z trzech potencjalnych wykonawców zgodziło się bowiem na przedłużenie ważności swojej oferty tylko do najbliższej środy, trzeci – do 15 stycznia. Sytuację należy więc ocenić jako raczej krytyczną.
Tramwajowa linia z Łodzi do Pabianic otwarta została w 1901 r. Od 2004 r. przewozy prowadzi na niej łódzkie MPK. Wcześniej komunikację zapewniała nieistniejąca już spółka Międzygminna Komunikacja Tramwajowa, która uruchamiała także połączenia do Zgierza i Ozorkowa.