Oferta komunikacyjna pomiędzy Pabianicami a Łodzią uległa w ostatnim okresie pewnemu uszczupleniu. Z rozkładów jazdy zniknęła bowiem prywatna linia oznaczona symbolem 4. Jak zaznaczają władze Pabianic, jej rola była jednak stosunkowo niewielka.
Niedawno z pabianickich przystanków zniknęły rozkłady jazdy jednej z ciekawszych linii podmiejskich – uruchomionej w 2013 r. „czwórki” obsługiwanej przez prywatnego przewoźnika Es-Ka-Es z Łodzi. Łączyła ona miejscowość ze strefą przemysłową za łódzkim osiedlem Smulsko, na pograniczu z Konstantynowem Łódzkim. Pomimo pozornego dopasowania trasy do potrzeb połączenie od początku swojego funkcjonowania
nie cieszyło się jednak dużym zainteresowaniem podróżnych.
Zainteresowanie było „skrajnie niewielkie” – Dojazdy do zakładów w strefie przemysłowej zapewniają przede wszystkim specjalne linie pracownicze organizowane przez poszczególne zakłady, których trasa przebiega także przez Pabianice – mówi Aneta Klimek, rzecznik prasowy prezydenta Pabianic. Podkreśla przy tym, że „czwórka” miała istotne znaczenie w relacjach krótszych: do miejscowości leżących w północnej części gminy Pabianice. – Na odcinku gminnym jej trasa niemal w całości pokrywała się z trasą autobusów linii podmiejskich 260 i 261 organizowanych przez miasto Pabianice na mocy porozumienia z gminą wiejską – dodaje.
– Jedyna różnica dotyczyła obsługi linią nr 4 miejscowości Gorzew, ale zainteresowanie pasażerów wspomnianą linią okazało się skrajnie niewielkie – wskazuje nasza rozmówczyni. Dane te nie dziwią, jeśli wziąć pod uwagę, że w Gorzewie mieszka zaledwie ok. 80 osób. – Do Urzędu Miejskiego w Pabianicach nie wpłynęła ani jedna uwaga dotycząca likwidacji przez Es-Ka-Es linii nr 4 – podsumowuje rzecznik prasowy prezydenta miasta.
Pabianice komunikację podmiejską oceniają pozytywnieDo roku 2003 w Pabianicach działało niezależne Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej. Po jego likwidacji obsługę tras przejął PKS Łódź, który z biegiem lat stopniowo wycofywał się z kolejnych zadań. Niedawno spółka zlikwidowała ostatnie kursy relacji Pabianice Szpital – Łódź i obecnie kieruje do Pabianic zaledwie jedną parę kursów Łódź – Pabianice – Wieluń. Mimo to pabianicki samorząd wskazuje, że dowóz z okolicznych miejscowości jest zapewniony w stopniu wystarczającym.
– Miasto Pabianice, na mocy porozumień międzygminnych jest organizatorem przewozów na ośmiu liniach podmiejskich oznaczanych handlowo numerami od 260 do 265 oraz literami T i W. Autobusy MZK Pabianice przejeżdżają po terenach gmin Pabianice, Ksawerów i Rzgów blisko 204 tys. km rocznie, co stanowi 15% ogółu pracy eksploatacyjnej pabianickiej komunikacji autobusowej – wskazuje bowiem Aneta Klimek. – Ponadto miasto zawarło porozumienia z gminami Dobroń i Łask, na mocy których międzymiastową linię D z Łasku do Pabianic obsługuje Zakład Komunikacji Miejskiej w Łasku. Autobusy linii D po terenach gmin Dobroń i Łask (nie licząc Pabianic) przejeżdżają kolejnych 238 tys. km rocznie. Dodatkowo komunikację międzygminną zapewniają linia tramwajowa 41 i nocna N4B, dla których organizatorem jest miasto Łódź na podstawie porozumienia z Pabianicami i Ksawerowem – wylicza nasza rozmówczyni. Dodaje, że komunikację w kierunkach Dłutowa, Bełchatowa, Zduńskiej Woli i Sieradza zapewniają przewoźnicy prywatni i wywodzący się z PKS (np. PKS Zduńska Wola).