PKP PLK zmieniły nieznacznie nazwę powstającego przystanku przy ul. Lutomierskiej w Pabianicach. Znacznie opóźniona względem pierwotnych założeń budowa postępuje. Do końca zmierzają też prace w Głownie, Strykowie i Zduńskiej Woli realizowane w ramach tego samego projektu unijnego.
W marcu
rozpoczęła się długo oczekiwana budowa nowego przystanku kolejowego w Pabianicach. Znajdzie się on w pobliżu skrzyżowania linii kolejowej nr 14 Łódź Kaliska – Sieradz – Zasieki z ul. Lutomierską. Ma on ułatwić podróżowanie mieszkańcom północnej części przeszło 70-tysięcznego miasta, w którym dotychczas funkcjonowała tylko stacja Pabianice ulokowana nieco na południe od ścisłego centrum.
Niekonsekwencja w nazwach przystankówDotychczas zarządca infrastruktury posługiwał się roboczą nazwą Pabianice Północ. Jak wynika jednak z przesłanych do naszej redakcji materiałów, ostatecznie zdecydowano się na nieco inną nazwę – Pabianice Północne. – Wartość prac wynosi ok. 14 mln zł – opisuje inwestycję Rafał Wilgusiak z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.
Inaczej niż w przypadku większości realizowanych aktualnie przedsięwzięć o podobnym zakresie, budowa przystanku w Pabianicach nie będzie sfinansowana w ramach tzw. rządowego programu przystankowego. Środki na ten cel pochodzą z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2014 – 2020. W związku z tym dwa perony wraz z wyposażeniem powinny powstać najpóźniej do końca roku. Przypomnijmy, że według pierwotnych założeń budowa miała zakończyć się w 2021 r., ale PLK długo nie mogły wyłonić wykonawcy prac budowlanych.
Skorygowana nazwa pabianickiego przystanku nawiązuje do nazw dużych dworców, np. Warszawa Wschodnia, Warszawa Zachodnia, ale także Wrocław Zachodni czy Sosnowiec Południowy. Na sieci PLK znajdziemy jednak także przystanki nazwane zgodnie z poprzednio proponowanym wzorcem, np. Włoszczowa Północ, Opoczno Południe, Ełk Szyba Zachód, a także leżący w aglomeracji łódzkiej Zgierz Północ. Nie można więc wskazać jakiejkolwiek reguły, która byłaby stosowana w podobnych przypadkach w skali całego kraju.
Postępuje remont dworca w Zduńskiej WoliW ramach tego samego projektu unijnego PLK prowadzą też rozbudowę infrastruktury pasażerskiej w Strykowie i Głownie. Wspólnie z miastem, które pozostaje właścicielem dworca, spółka remontuje też budynek stacyjny w Zduńskiej Woli i porządkuje jego otoczenie. – Obecnie remont przechodzi elewacja i wnętrze dworca – relacjonuje nasz rozmówca. W obiekcie kładzione są m.in. nowe instalacje elektryczne czy wodne.