Pod znakiem zapytania stoi realizacja remontu infrastruktury tramwajowej na terenie Ksawerowa i Pabianic. Fiaskiem zakończyła się próba pozyskania dodatkowych środków z budżetu centralnego. Samorządy szukają obecnie pomocy u parlamentarzystów i proszą władze województwa o czas.
Remont podmiejskiej linii tramwajowej z Łodzi przez Ksawerów do Pabianic wydaje się coraz bardziej niepewny. Władze obu gmin – miasta Pabianice i Ksawerowa – pozyskały co prawda dofinansowanie na remont infrastruktury z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego, ale złożone w przetargu na roboty oferty zgodnie z aktualnym ogólnopolskim trendem znacznie przekroczyły zakładany kosztorys. – Budżet na wykonanie inwestycji wynosił 145 mln 429 tys. 050 zł, natomiast najtańsza oferta złożona w postępowaniu opiewa na kwotę 173 mln 772 tys. 114 zł 17 gr –
przypomina Aneta Klimek, rzecznik prasowy prezydenta Pabianic.
Samorządy na pewno nie udźwigną same zwiększonych kosztów – Wkład własny rzędu 86,8 mln zł zamiast planowanych 58,5 mln zł jest niemożliwy do udźwignięcia dla budżetu obu samorządów (Pabianic i Ksawerowa) – stwierdza jednoznacznie przedstawicielka władz miasta. Wskazuje ona na konkretne działania, jakie podjęto, by doprowadzić do realizacji inwestycji. – 21 czerwca wspólnie z Ksawerowem wystąpiliśmy do Ministra Infrastruktury z wnioskiem o udzielenie pomocy rządowej na realizację projektu ŁTM [Łódzki Tramwaj Metropolitalny] w wysokości 28 mln 343 tys. 064 zł 17 gr, a więc w kwocie stanowiącej różnicę pomiędzy najtańszą ofertą złożoną w postępowaniu przetargowym a kwotą zabezpieczoną na realizację inwestycji – relacjonuje.
Środki te nie zostaną jednak przyznane poszukującym dodatkowych funduszy samorządom. – 26 lipca otrzymaliśmy informację, że wniosek został przekazany według właściwości do Departamentu Regionalnych Programów Operacyjnych Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju. 16 sierpnia otrzymaliśmy z tego ministerstwa odpowiedź odmowną – mówi nasza rozmówczyni.
Niebawem nowy przetarg na nadzór inżynierski – To samo wystąpienie przekazaliśmy do trzynastu senatorów i posłów z naszego okręgu – opisuje dalsze kroki Aneta Klimek. Władze Pabianic zawnioskowały też do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego o przesunięcie terminu zakończenia projektu tramwajowego o rok – na 30 września 2021 r. Oferenci są związani swoimi ofertami do 10 września tego roku. Nasza rozmówczyni wskazuje przy tym na możliwość przedłużenia tego terminu o 60 dni.
Problem przekroczenia kosztorysu dotyczy nie tylko głównego przetargu tramwajowego, ale także postępowania dotyczącego wyboru inżyniera kontraktu dla obu dużych pabianickich inwestycji transportowych zaplanowanych do realizacji na najbliższe lata – ŁTM oraz zadania obejmującego głównie
przedsięwzięcia autobusowe i rowerowe pod nazwą
Modernizacja i rozwój komunikacji miejskiej w Pabianicach. – 13 czerwca nastąpiło otwarcie ofert. Złożono dwie, obie znacznie przekraczające budżet inwestora, który wynosił 1 mln 503 tys. 366 zł 6 gr. Wartość złożonych ofert wyniosła odpowiednio 3 mln 393 tys. 570 zł i 2 mln 793 tys. 330 zł. Z uwagi na znaczące przekroczenie planowanego budżetu 24 lipca podjęto decyzję o unieważnieniu postępowania. Planujemy wkrótce ogłosić postępowanie powtórne, tym razem z podziałem na części – zapowiada Aneta Klimek.