Po czterech latach kończy się opóźniona modernizacja linii tramwajowej z Łodzi do Pabianic. Wspólna inwestycja miasta Pabianice oraz gminy Ksawerów zapobiegła bardzo prawdopodobnej przed kilkoma laty likwidacji podmiejskiego połączenia. W cieniu wznowienia obsługi trasy pozostają spore zmiany w miejskiej siatce autobusowej związane z otwarciem kluczowych ulic w centrum miasta.
Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami w minioną sobotę został wznowiony ruch na podmiejskiej linii 41 łączącej Łódź z Pabianicami przez Ksawerów. Sfinalizowana została więc jedna z najważniejszych inwestycji infrastrukturalnych w historii podłódzkiego miasta, która mocno wpłynęła na przyszłość transportu w aglomeracji. Remont był bowiem ostatnią deską ratunku dla zdegradowanej technicznie trasy, która w razie niepowodzenia w procesie pozyskiwania dofinansowania zewnętrznego miała zostać zamknięta.
Nowy układ komunikacyjny to nie tylko tramwaj
W ramach tego samego zadania konsorcjum z liderującym Progregiem wyremontowało też biegnące wraz z torowiskiem ulice, w tym główny ciąg Zamkowa – Warszawska. Blask odzyskało historyczne centrum, które przed przebudową było pełne miejsc wymagających pilnej interwencji. Otwarcie dróg przynosi nie tylko reaktywację linii tramwajowej, ale i spore zmiany w wewnętrznej komunikacji autobusowej. – Na stałe trasy wracają linie 3, 4, 6, 262, 265, D, T i nocne N4B – mówi Aneta Klimek z Urzędu Miejskiego w Pabianicach.
Do ścisłego centrum wracają więc również pabianickie linie międzygminne, w tym T do Rzgowa. Obsługiwana przez ZKM Łask linia D do Łasku będzie znów odjeżdżać z głównych przystanków przesiadkowych. – Z kolei linia 260 pojedzie nową stałą trasą przez Lutomierską i Zamkową – wskazuje nasza rozmówczyni. Ma to ułatwić dojazd do północnych dzielnic miasta, w tym w rejon budowanego przystanku kolejowego Pabianice Północne.
Nie wszystkie autobusy wjeżdżają na wspólne przystanki
Jednym z elementów przebudowy było stworzenie wspólnych przystanków tramwajowo-autobusowych, co ma znacząco ułatwić przesiadki. Nie wszystkie linie będą jednak z nich korzystać. Jak poinformowała przedstawicielka pabianickiego magistratu, w większości przypadków na oddzielnych przystankach w zatokach przystanie międzygminna linia D. – Jest tak ze względu na prowadzoną przez kierowców sprzedaż biletów – argumentuje. Urząd miejski nie chce bowiem doprowadzić do sytuacji, w której odjazd tramwaju byłby blokowany w przypadku większej liczby wsiadających do autobusu do Łasku.
Na przystanek przy ul. Zamkowej w ścisłym centrum wracają natomiast połączenia PKS Bełchatów, który aktualnie jest głównym przewoźnikiem tego typu w Pabianicach. Busy do mniejszych miejscowości wciąż będą odjeżdżać z różnych zatok w centrum. Miasto nie zrealizowało bowiem koncepcji budowy nowego dworca autobusów regionalnych na placu przed stacją PKP.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.