Władze Pabianic kontynuują proces wprowadzania całego szeregu zmian w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej. Szereg dużych inwestycji uzupełniony będzie budową nowej pętli autobusowej w zachodniej części miasta. Kraniec przy granicy z Chechłem powstanie najprawdopodobniej w ciągu roku.
Najważniejsza inwestycja komunikacyjna Pabianic – remont linii tramwajowej łączącej miasto z Ksawerowem i Łodzią – wciąż jest niepewna. Złożone w przetargu na realizację robót oferty
znacznie przekroczyły kosztorys, a samorządy Pabianic i Ksawerowa nie znalazły na razie dodatkowych środków, które pozwoliłyby zawrzeć kontrakt. Tym niemniej przed kilkoma dniami rozpoczęto inne postępowanie będące elementem dużego pakietu przedsięwzięć transportowych, jakie planowane są na najbliższe lata.
Kolejna inwestycja z elementem rowerowym – Miasto ogłosiło przetarg na zaprojektowanie i wykonanie nowej krańcówki [pętli – dop. kf] autobusowej zlokalizowanej na miejskiej działce przy ul. Podmiejskiej 65E – opisuje Aneta Klimek, rzecznik prasowy prezydenta Pabianic. – Inwestycję zaplanowano w formule „zaprojektuj i wybuduj”. Powstaną przystanki dla wsiadających i wysiadających oraz plac manewrowy do zawracania autobusów o wymiarach co najmniej 30 na 30 m. Teren oświetlą latarnie LED. Pasażerowie będą mieli do dyspozycji wiatę przystankową i wiatę rowerową. Na krańcówce zostanie ustawiony kontener socjalny dla kierowców autobusów – wylicza elementy przedsięwzięcia.
Na kraniec Podmiejska skierowana ma zostać linia nr 2 (układ tras w Pabianicach jest od lat raczej stabilny, więc już obecnie można wskazać zaplanowane zmiany). Połączenie w nowej relacji ma ruszyć pod koniec przyszłego roku (choć elementem oceny ofert w przetargu jest ewentualna deklaracja wykonawcy o skróceniu 12-miesięcznego terminu realizacji robót), a jego inauguracja ma stanowić udogodnienie dla mieszkańców peryferyjnej części Pabianic, którzy mają do najbliższego przystanku komunikacji miejskiej około kilometra drogi, a także sąsiedniej wsi Chechło Pierwsze.
Rozszerzenie układu tras pabianickich autobusów – Trasa „dwójki” wydłuży się od istniejącej pętli przy ul. Karniszewickiej [o nazwie Klimkowizna] o około 700 metrów. Po drodze powstanie jeszcze para przystanków pośrednich – Podmiejska/Makowa (w stronę nowej krańcówki) oraz Podmiejska/Niska (w kierunku centrum, przy sklepie) – opisuje Aneta Klimek.
Termin składania ofert w postępowaniu mija 20 sierpnia. – Budowa nowej krańcówki autobusowej to jeden z elementów projektu „Modernizacja i rozwój komunikacji miejskiej w Pabianicach”, na który miasto pozyskało dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2014-2020. Wartość dofinansowania wyniesie 85% kosztów kwalifikowalnych – przypomina nasza rozmówczyni. Inne części tego samego projektu to m.in. zakup nowych autobusów (
zamówienie trafiło do Solarisa) i
budowa dróg rowerowych.