Samorządy Pabianic i Ksawerowa stoją przed kolejnym dużym wyzwaniem związanym z planowaną modernizacją linii tramwajowej. Złożone w przetargu na projekt i roboty oferty znacznie przekraczają bowiem zaplanowany budżet. – W najbliższym czasie podejmiemy decyzję, co dalej – zapowiada Grzegorz Mackiewicz, prezydent Pabianic.
Nie bez problemów przebiegnie zamówienie miasta Pabianice i gminy Ksawerów na gruntowną modernizację linii tramwajowej do Łodzi połączoną z szerokimi pracami infrastrukturalnymi na terenie Pabianic. Dziś otwarto oferty w
ogłoszonym niedawno przetargu – każda ze złożonych samorządom propozycji znacznie przekracza założony budżet. Co więcej, różnice cenowe cenowe pomiędzy poszczególnymi ofertami są wyjątkowo duże.
Najtańszy Progreg, najdroższy BudimexNajtańszą spośród wszystkich propozycji złożyło lokalne konsorcjum Progreg Infacity (Łódź), Włodan Andrzej Włodarczyk (Pabianice) i MPK-Łódź – opiewa ona na 173,7 mln zł brutto (przypomnijmy, że
Progreg realizował w Pabianicach i Ksawerowie niedawny remont sieci trakcyjnej). Nieco droższa pozostaje oferta konsorcjum Balzola i Mosty Łódź – jest ona warta 198,8 mln zł brutto. O wiele wyższe ceny zaproponowały spółki ZUE (289,8 mln zł brutto) oraz Budimex (aż 383 mln zł brutto).
Podłódzkie gminy planowały przeznaczyć na przeprowadzenie prac 145,4 mln zł brutto. Niemniej jednak różnica do najtańszej oferty, złożonej przez łódzko-pabianickie konsorcjum, jest relatywnie niewielka – w porównaniu zwłaszcza do innych ofert, jak i innych postępowań w kraju. Zamawiający musi teraz zastanowić się, czy zwiększyć budżet i rozstrzygnąć postępowanie, czy tez rozpisać nowy przetarg. To drugie rozwiązanie – biorąc pod uwagę sytuację na rynku – nie daje jednak gwarancji niższej ceny. – Oferty będą analizowane, w najbliższym czasie wspólnie z naszym partnerem z Ksawerowa podejmiemy decyzję, co dalej – komentuje sytuację prezydent Pabianic Grzegorz Mackiewicz. Roboty miały być realizowane w formule „projektuj i buduj”. Ewentualne opóźnienie w wyborze wykonawcy może istotnie wstrzymać już prace projektowe.
Największa inwestycja w najnowszej historii Pabianic – „Projekt tramwajowy” to największa planowana dotychczas inwestycja w Pabianicach – przypomina Aneta Klimek, rzecznik prasowy prezydenta Pabianic. – Obejmuje ona zaprojektowanie i wykonanie kompleksowej przebudowy linii tramwajowej na odcinku od Małego Skrętu (granica Łodzi i Ksawerowa) do pętli przy ul. Wiejskiej w Pabianicach bez pętli Duży Skręt – dodaje. Przypomnijmy, że o wyłączeniu nieużytkowanego rozkładowo krańca awaryjnego do zakresu robót zadecydowały m.in. względy własności gruntu.
– Inwestycja przewiduje m.in. przebudowę układu torowego wraz z niezbędną infrastrukturą. Nowością w Pabianicach będzie wspólny pas autobusowo-tramwajowy w ul. Zamkowej, Stary Rynek i części ul. Warszawskiej. Przedsięwzięcie obejmuje też przebudowę układu drogowo-torowego i skrzyżowań, w tym przede wszystkim kompleksową przebudowę ulic Zamkowej, Stary Rynek i Warszawskiej od Łaskiej do Sikorskiego. Na odcinku 1,5 km od Zielonej do Starego Rynku planowana jest wydzielona droga dla rowerów – wylicza przedstawicielka pabianickiego samorządu. Formalna nazwa inwestycji to „Łódzki Tramwaj Metropolitalny: etap Pabianice – Ksawerów”, co nawiązuje do
niezrealizowanej koncepcji gruntownego remontu wszystkich podmiejskich odcinków tramwajowych w aglomeracji łódzkiej.