Pabianice dzięki środkom unijnym ogłosiły wyczekiwany przetarg na projekt i przebudowę zaniedbanej linii tramwajowej na całym odcinku od granicy gminy Ksawerów z Łodzią do pętli Wiejska. W ramach inwestycji powstanie wspólny pas autobusowo-tramwajowy, a całość projektu potrwa 24 miesiące.
Pabianice wspólnie z Ksawerowem ogłosiły przetarg na przebudowę linii tramwajowej na terenie gmin Ksawerów i Pabianice od granicy miasta z Łodzią do pętli Wiejska w Pabaianicach. W sumie mowa jest o 13,5 km torów pojedynczego. Zadanie jest prowadzone w formule projektuj i buduj. Na realizację prac, dofinansowanych ze środków unijnych, przeznaczono 24 miesiące, przy czym projekt ma powstać w okresie do ośmiu miesięcy.
Projekt zakłada kompleksową przebudowę infrastruktury w zakresie układu torowego, sieci trakcyjnej, sterowania i ogrzewania zwrotnic, trakcyjnych linii kablowych, podstacji, słupów trakcyjno-oświetleniowych. Przebudowana ma zostać jedna pętla – przy Wiejskiej. W ramach inwestycji powstanie trambuspas w ciągu Zamkowej, ul. Stary Rynek i ul. Warszawskiej w Pabianicach ze zintegrowanymi przystankami autobusowo-tramwajowymi. Przewidziano wdrożenie rozwiązań z zakresu inteligentnych systemów transportowych, których celem jest priorytet dla tramwajów na skrzyżowaniach. Zostaną postawione tablice systemu informacji pasażerskiej. Na pętli Duży Skręt zaplanowano parking rowerowy. Wzdłuż Warszawskiej i Zamkowej w Pabianicach powstanie infrastruktura rowerowa.
W Ksawerowie torowisko, które będzie miało klasyczną konstrukcję podsypkową, zostanie przybliżone do jezdni. Odcinek torowiska dwutorowego na granicy Pabianic oraz Ksawerowa zostanie wydłużony, by objąć przystanek tramwajowy zlokalizowany przy ul. Widzewskiej. W ciągu Warszawskiej w Pabianicach do skrzyżowania z Nawrockiego i Sikorskiego torowisko zostanie wykonane w śladzie istniejącym, również w konstrukcji klasycznej podsypkowej. Dowiązane zostanie ono do nieremontowanych odcinków – pętli Duży Skręt o oraz 160 metrów toru pojedynczego na łuku z Warszawskiej w Rzgowską.
Na dalszym odcinku wzdłuż Warszawskiej, ul. Stary Rynek i Zamkowej do skrzyżowania z Zieloną torowisko będzie wbudowane w jezdnię jako wydzielony pas autobusowo-tramwajowy – w konstrukcji żelbetowych płyt korytkowych. Układ drogowy dla komunikacji indywidualnej zostanie zawężony w tym celu do jednego pasa ruchu w każdą ze stron, z wydzielonymi lewoskrętami na skrzyżowaniach. Przewidziano „najazdowe” perony przystankowe. Na ostatnim odcinku do pętli Wiejska torowisko zostanie wykonane w klasycznej konstrukcji podsypkowej – z zachowaniem układu odcinków jedno- i dwutorowych. Na pętli Wiejska przewidziano min. dwa tory postojowe.
Na całej długości przewidziano sieć skompensowaną. Zostaną postawione nowe słupy trakcyjne i trakcyjno-oświetleniowe (z zachowaniem już wymienionych słupów). W przypadku odcinka torowiska wbudowanego w jezdnię słupy trakcyjne w maksymalnym stopniu mają zostać wykorzystane do oświetlenia ulic. Z budynków zostaną usunięte wszystkie odciągi i sieć będzie rozwieszona wyłącznie na słupach trakcyjnych.
Termin składania ofert mija 24 kwietnia. O wyborze zdecydują cena (60%), doświadczenie kierownika zespołu projektowego (20%), termin przedstawienia programu dla projektowania raz robót i koncepcji projektowej (1%), termin opracowania projektu budowlanego, wykonawczego i uzyskania pozwolenia na budowę (5%), przejęcie ryzyka zmiany terminu w razie wystąpienia znalezisk (3%), przejęcie ryzyka zmiany terminu w razie wystąpienia wad w wymaganiach zamawiającego (3%).
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.