Tylko kontrola UZP dzieli już władze Pabianic od podpisania umowy z wykonawcą dużej inwestycji tramwajowej. Najprawdopodobniej będzie nim konsorcjum, w skład którego wejdzie m.in. łódzkie MPK. Samorząd zapowiedział też partycypację w kosztach innego dużego zadania infrastrukturalnego – budowy bezkolizyjnego przejazdu pod torami kolejowymi w ciągu ul. Lutomierskiej stanowiącej fragment DK-71.
Po wielu miesiącach niepewności sprawy związane z przyszłością podmiejskiej linii tramwajowej Łódź – Ksawerów – Pabianice wreszcie zdają się zmierzać do finału. Po
uzyskaniu dodatkowych środków z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego pabianicki samorząd rozstrzyga bowiem
przetarg na realizację prac, których głównym elementem jest modernizacja torów i sieci trakcyjnej na całym odcinku leżącym poza granicami administracyjnymi Łodzi. Jest więc realna szansa, że roboty ruszą jeszcze w tym roku, choć do podpisania umowy z wykonawcą na razie jeszcze nie doszło.
Bez odwołań do KIO – Nastąpił wybór oferenta w przetargu na wykonanie w formule zaprojektuj i wybuduj projektu „Łódzki Tramwaj Metropolitalny: etap Pabianice – Ksawerów”. Najkorzystniejszą ofertę złożyło konsorcjum, którego liderem jest Progreg Infracity sp. z o.o. – mówi Aneta Klimek, rzecznik prasowy prezydenta Pabianic Grzegorza Mackiewicza. Partnerami zarejestrowanej w Łodzi liderującej spółki są Włodan Andrzej Włodarczyk i Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne – Łódź. Za wykonanie wszystkich robót konsorcjum ma otrzymać nieco ponad 173 mln 772 tys. zł brutto.
Co istotne, jak poinformowała nas przedstawicielka magistratu, nie wpłynęły odwołania od wyniku postępowania do Krajowej Izby Odwoławczej. – Termin na to minął 10 maja o północy – wskazuje nasza rozmówczyni. W poniedziałek 13 maja Urząd Miejski w Pabianicach przesłał więc dokumenty przetargowe do kontroli prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Zawarcie kontraktu będzie możliwe dopiero po zakończeniu procedury UZP.
– Na tym etapie za wcześnie, by mówić o terminie zakończenia kontroli – ocenia przy tym Aneta Klimek. – Termin wykonania projektu upływa zaś 30 września 2021 r.
Jest rozwiązanie problemu przejazdu na Lutomierskiej? Rzecznik prezydenta poinformowała także o planach dotyczących innej dużej inwestycji infrastrukturalnej. Grzegorz Mackiewicz ma przedstawić na najbliższej sesji RadyMiasta projekt uchwały intencyjnej dotyczącej zawarcia porozumienia z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad o współfinansowaniu budowy bezkolizyjnego przejazdu pod torami kolejowymi w ciągu ul. Lutomierskiej. – Deklaracja dotyczy do 500 tys. zł w budzecie miasta na rok 2023 – usłyszeliśmy od Anety Klimek.
Ma to podnieść szanse na realizację przejazdu bezkolizyjnego w miejscu, w którym dziś utrzymywany jest zwykły przejazd kolejowo-drogowy. W przypadku spodziewanego zwiększenia ruchu pociągów niezlikwidowanie skrzyżowania w poziomie szyn mogłoby doprowadzić do paraliżu komunikacyjnego miasta, bo ul. Lutomierska stanowi nie tylko jedną z ważniejszych arterii wewnętrznych, ale i fragment drogi krajowej nr 71. GDDKiA chciałaby przeprowadzić prace na pabianickim odcinku trasy w latach 2023 – 2024. Na razie nie wiadomo jednak, czy zakres inwestycji obejmie separację poszczególnych środków transportu.