Do podłódzkich Pabianic trafi osiemnaście hybrydowych solarisów. Dwunastometrowe pojazdy stanowić będą około połowę parku taborowego Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego. Przewoźnik eksploatuje już czternaście autobusów tej marki.
Na początku grudnia Urząd Miejski w Pabianicach otworzył oferty w
długo zapowiadanym przetargu na 18 autobusów hybrydowych dla tamtejszego Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego.
Jedynym oferentem okazał się bolechowski Solaris. Jego propozycja przekraczała jednak założony przez miasto budżet. Różnica pomiędzy ceną oczekiwaną a rzeczywistą nie była duża – wyniosła ok. 600 tys. zł – ale miasto i tak musiało wyemitować obligacje, by znaleźć środki na wkład własny do unijnego projektu, w ramach którego zamawiane są hybrydy.
Praktycznie wszystkie pabianickie autobusy będą solarisami Nie było więc jasne, czy magistrat ostatecznie zdecyduje się na przyjęcie jedynej oferty. W piątek popołudniu miasto oficjalnie rozstrzygnęło jednak postępowanie, przyjmując złożoną propozycję. – Dostawcą 18 nowych autobusów hybrydowych dla komunikacji miejskiej w Pabianicach będzie Solaris Bus & Coach SA – czytamy w oficjalnym komunikacie. – 18 stycznia zostanie podpisana umowa z wykonawcą. Autobusy będą kosztować 33 mln 874 tys. 200 zł brutto (1 mln 881 tys. 900 zł brutto za sztukę). Oferta uzyskała 95 na 100 punktów – wskazuje pabianicki samorząd.
– Pierwszych dziesięć autobusów zostanie dostarczonych pod koniec 2018 r., osiem kolejnych – do końca maja 2019 r. – przypomina warunki zamówienia Urząd Miejski. Należy spodziewać się, że po realizacji dostaw praktycznie cała flota MZK będzie składać się z pojazdów marki Solaris. – Nowe autobusy zastąpią przede wszystkim 22-letnie MAN-y – czytamy bowiem w komunikacie. Aktualnie przewoźnik eksploatuje 14 standardowych solarisów urbino 12 i 17 pojazdów marki MAN modeli A21 i NL202. Na stanie pozostaje też jeden jelcz M081MB, ale praktycznie nie jest on wykorzystywany liniowo.
UE sfinansuje 85 proc. wartości zakupu – Nowością w pabianickiej komunikacji miejskiej będzie wykorzystanie napędu hybrydowego, łączącego tradycyjny silnik Diesla z silnikiem elektrycznym. Autobusy będą standardowej długości (około 12 metrów), wyposażone m.in. w klimatyzację, biletomaty, wewnętrzny i zewnętrzny system zapowiedzi (kolejnych przystanków, numeru linii i kierunku), monitoring. Pasażerowie będą mogli korzystać z gniazd USB oraz bezpłatnego internetu – opisuje nowy tabor pabianicki samorząd. Przypomina też, że ogłoszenie przetargu poprzedzone było
dialogiem technicznym z producentami. – Trwał on siedem miesięcy. Wzięło w nim udział udział trzech producentów autobusów (a także producent biletomatów i firma zajmująca się m.in. pojazdową informację pasażerską) – czytamy.
Zakup autobusów realizowany jest w ramach
dofinansowanego z Regionalnego Programu Operacyjnego projektu „Modernizacja i rozwój komunikacji miejskiej w Pabianicach”. Inne jego elementy to m.in. remont zajezdni autobusowej czy budowa nowej pętli przy ul. Podmiejskiej. Łączna kwota dofinansowania sięga 48 mln zł.