Poprzedni zarząd województwa zawnioskował do Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju o przyznanie dodatkowych środków na remont linii tramwajowej do Łodzi. Byłyby one prawdopodobnie ostatnią szansą na pozytywne rozstrzygnięcie przetargu na modernizację trasy, bez której z uwagi na zły stan torowiska najprawdopodobniej będzie ona musiała zostać zamknięta. Na razie nie zapadły w tej sprawie żadne decyzje.
Na naszych łamach regularnie opisujemy
problemy władz Pabianic i Ksawerowa z przeprowadzeniem bardzo dużego projektu infrastrukturalnego, którego głównym elementem ma być remont podmiejskiej linii tramwajowej Pabianice – Ksawerów – Łódź. Oferty w postępowaniu przetargowym na projekt i prace modernizacyjne znacząco przekroczyły zakładany kosztorys. Pomimo wielu działań dotychczas nie udało się znaleźć dodatkowych środków, które pokryłyby wzrost cen robót budowlanych.
Bez środków centralnych inwestycja raczej się nie udaTymczasem niebawem skończy się czas na wyłonienie zwycięzcy przetargu. – Dwóch [potencjalnych] wykonawców zadeklarowało termin wydłużenia oferty do 9 stycznia 2019 r., trzeci zaś do 15 stycznia 2019 r. – mówi Aneta Klimek, rzecznik prasowy prezydenta Pabianic. Zapewnia, że miasto wciąż pracuje nad możliwościami zdobycia dodatkowych środków.
Samorząd
pokładał duże nadzieje w możliwości przyznania funduszy z rezerwy ogólnej państwa przez Radę Ministrów na wniosek wojewody. Ten
nie zdecydował się jednak zarekomendować rządowi wyasygnowania pieniędzy. Mimo to Pabianice nadal liczą, że w rozstrzygnięciu postępowania, a tym samym w zapewnieniu przyszłości tramwajowi, pomoże budżet państwa.
Pomogą środki z Kontraktu Terytorialnego? – Poprzedni Zarząd Województwa Łódzkiego zwrócił się do Ministra Inwestycji i Rozwoju o zgodę na zmianę zapisów w szczegółowym opisie osi priorytetowych i uzyskania dodatkowego dofinansowania ze środków z budżetu państwa pochodzącymi z Kontraktu Terytorialnego Województwa Łódzkiego w wysokości do 10 proc. wydatków kwalifikowalnych – mówi przedstawicielka miasta. – W takim przypadku środki krajowe zastąpiłyby częściowo wkład własny gmin. Warunkiem wsparcia projektu środkami z budżetu państwa w ramach Kontraktu Terytorialnego jest uzyskanie zgody MIR – tłumaczy.
W ostatnich latach polityka władz Pabianic względem tramwaju radykalnie się zmieniła. Jeszcze na początku dekady rozważano możliwość likwidacji linii i zastąpienia jej autobusami MZK Pabianice. Później nieco rozwinięta została jednak oferta połączeń, a zwiększenie częstotliwości zaskutkowało zwiększeniem liczby przewożonych podróżnych. W zeszłym roku
przeprowadzony został też awaryjny remont sieci trakcyjnej, który zapewnił możliwość wznowienia eksploatacji linii. Przewoźnik, MPK-Łódź, odmówił bowiem prowadzenia ruchu w związku ze stanem przewodu jezdnego, który miał zagrażać bezpieczeństwu podróżnych, a także osób postronnych.