Zarząd województwa łódzkiego z marszałkiem Grzegorzem Schreiberem na czele przyznał Pabianicom ponad 99 mln zł łącznej dotacji na przeprowadzenie projektu, którego głównym elementem jest remont linii tramwajowej do Łodzi. Miasto najpewniej rozstrzygnie więc przetarg, a potem wykonawca rozpocznie długo wyczekiwane roboty.
Choć w lutym władze samorządowe województwa łódzkiego ogłosiły, że dzięki przesunięciu środków pomiędzy poszczególnymi osiami priorytetowymi
uda się wygospodarować dodatkowe fundusze dla Pabianic i Ksawerowa, los projektu tramwajowego wciąż pozostawał formalnie nierozstrzygnięty. Gminy, które przygotowują się do przeprowadzenia kompleksowej modernizacji podmiejskiej linii do Łodzi, musiały bowiem ponownie skonstruować wniosek o wsparcie przedsięwzięcia w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego. Powtórne złożenie dokumentacji było kolejnym kamieniem milowym w trudnej walce o przetrwanie ostatniej czynnej podmiejskiej linii tramwajowej aglomeracji łódzkiej.
Kwota niemal 100 mln zł dofinansowania jest już zatwierdzonaWładze regionu poinformowały wczoraj późnym popołudniem o ostatecznej decyzji w tej sprawie. – Po sprawdzeniu skorygowanego wniosku przez departament merytoryczny (Departament ds. Regionalnego Programu Operacyjnego) Zarząd Województwa Łódzkiego zatwierdził podwyższoną do 99 mln 714 tys. zł kwotę dofinansowania dla miasta Pabianice na projekt „Łódzki Tramwaj Metropolitalny: etap Pabianice – Ksawerów” – potwierdził naszemu portalowi Jacek Grabarski z Wydziału Informacji i Komunikacji Społecznej UMWŁ. Urząd nie wydał szerszego komunikatu dotyczącego przyznanego już ostatecznie dofinansowania.
Dotacja pozwoli najprawdopodobniej rozstrzygnąć
opisywany na naszych łamach szeroko przetarg, w którym złożone oferty znacząco przekroczyły zakładany wcześniej kosztorys. To z kolei doprowadzi do rozpoczęcia prac obejmujących torowisko i częściowo sieć trakcyjną, a także otoczenie linii tramwajowej na obszarze Pabianic i Ksawerowa. W ramach zadania realizowana będzie m.in. przebudowa ul. Zamkowej w Pabianicach.
Znacząca karta w niemal 110-letniej historii linii Linia pabianicka została uruchomiona 17 stycznia 1901 r. i początkowo kończyła się na przedmieściach tej podłódzkiej miejscowości. Trasę wydłużano kolejno w 1905 r. (pod magistrat w centrum miasta), w 1924 r. (pod dworzec kolejowy) i w 1968 r. (do obecnej pętli u zbiegu ulic Łaskiej i Wiejskiej). Wówczas powstała także pętla pośrednia Duży Skręt znajdująca się na pograniczu Pabianic i Ksawerowa. Przez lata wykorzystywano ją do obsługi wewnątrzpabianickiej linii 41bis (a później P). Obecnie pozostaje ona czynna jedynie w ruchu awaryjnym.
W latach 80. zeszłego stulecia zaistniały plany kolejnej rozbudowy infrastruktury tramwajowej poprzez otwarcie odnogi na osiedle Bugaj. Wybudowano nawet krótki odcinek torów niełączący się z istniejącą linią, jednak inwestycji nigdy nie ukończono. Szyny zostały kilka lat temu zdemontowane.