Podłódzkie miasto chce nie tylko znacząco odnowić swój tabor autobusowy, ale też poprawić jakość infrastruktury rowerowej, wyremontować zajezdnię i przystanki, a także wybudować dworzec autobusów miejskich i nową pętlę. Trwa ocena złożonego pod koniec czerwca kompleksowego wniosku o dofinansowanie inwestycji w ramach RPO. Przebiega ona w trybie pozakonkursowym.
Zgodnie z
wcześniejszymi zapowiedziami Urząd Miejski w Pabianicach złożył w zeszłym tygodniu wniosek o dofinansowanie dużego projektu komunikacyjnego. Ma on objąć różne przedsięwzięcia z zakresu transportu miejskiego, które sumarycznie doprowadziłyby do skokowej poprawy jego jakości. Miasto liczy na dotację z łódzkiego RPO w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT).
Ocena wniosku w trybie pozakonkursowym – Zadanie jest na liście projektów przeznaczonych do dofinansowania w trybie pozakonkursowym – mówi Aneta Klimek, rzecznik prasowy UM Pabianice. – Wniosek zostanie teraz poddany trzystopniowej ocenie: strategicznej, merytorycznej i formalnej – tłumaczy. Miasto liczy, że z unijnego funduszu pozyska 48 mln zł. Wartość wszystkich kosztów kwalifikowalnych wynieść ma natomiast ok. 56,5 mln zł.
W związku z pozakonkursowym trybem oceny złożonych dokumentów szansa na realizację inwestycji wydaje się bardzo duża. Zakładana kwota ma pozwolić przede wszystkim na
opisywany już na naszych łamach zakup 18 autobusów niskoemisyjnych oraz na
rozwój sieci dróg rowerowych, któremu poświęciliśmy osobny artykuł. Plany magistratu są jednak dużo szersze i obejmują także m.in. budowę nowego dworca komunikacji miejskiej na istniejącej pętli Waltera-Janke obsługującej jedno z największych pabianickich osiedli – Bugaj.
Nowy dworzec, nowa pętla, przebudowa przystankówDuży nacisk postawiono właśnie na infrastrukturę pasażerską. – Projekt zakłada m.in. dostosowanie wybranych peronów do potrzeb osób niepełnosprawnych oraz budowę nowych peronów i przystanków – wylicza Aneta Klimek. Zbudowana ma zostać także nowa pętla dla autobusów przy ul. Podmiejskiej w południowo-zachodniej części miasta. Dzięki niej obsługą komunikacyjną objęta zostanie pozbawiona dziś transportu zbiorowego część osiedla Klimkowizna na granicy miasta z gminą Dobroń. Trasa jednej z linii autobusowych będzie mogła zostać wydłużona o ok. 800 metrów.
Wniosek zakłada także dalsze prace na zajezdni pabianickiego Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego przy ul. Lutomierskiej.
W 2014 r. wyremontowana została hala przeglądów, ale baza wymaga kolejnych inwestycji. – W ramach projektu planujemy modernizację stacji obsługi pojazdów i przebudowę jednego z pomieszczeń na potrzeby dyspozytorni ITS – powiedziała nam przedstawicielka UM Pabianice. Inteligentny System Transportowy ma pozwolić także na pracę nowych elektronicznych tablic wskazujących najbliższe odjazdy na niektórych przystankach. Oprócz paneli informacyjnych na peronach stanąć mają biletomaty (te zainstaowane zostaną również w autobusach) i nowe wiaty. Część przystanków będzie monitorowana.
Miasto czeka także na rozstrzygnięcie konkursu – Okres realizacji projektu przewidziany jest od III kwartału 2017 r. do I kwartału 2020 r. – czytamy w oficjalnym komunikacie prasowym magistratu. Przypomnijmy, że władze miasta czekają nie tylko na przeprowadzenie oceny wniosku zgłoszonego w trybie bezkonkursowym, ale także na rozstrzygnięcie konkursu projektów transportowych RPO.
Samorząd liczy bowiem, że otrzyma środki na niezbędny remont infrastruktury tramwajowej.