Samorząd Pabianic rozstrzygnie niebawem przetarg na remont linii tramwajowej do Łodzi. Będzie to możliwe m.in. dzięki zarezerwowaniu na ten cel dodatkowych środków w budżecie miejskim. Gmina czeka także na możliwość podpisania aneksu do umowy o dofinansowanie unijne.
W drugiej połowie stycznia po wielomiesięcznych staraniach władz Pabianic ostatecznie
doszło do przyznania miastu dodatkowych środków unijnych na przeprowadzenie wielkiej inwestycji infrastrukturalnej, której głównym elementem jest remont linii tramwajowej do Łodzi. Nawet fundusze, o których przekazanie starali się poprzedni marszałek województwa łódzkiego Witold Stępień (PO) i jego aktualny następca Grzegorz Schreiber (PiS), nie pozwoliłyby w pełni opłacić wykonania prac. Jak zapewnia nas jednak lokalny samorząd, resztę pieniędzy wygospodarują niebawem same Pabianice.
Zamówienie trafi najprawdopodobniej do konsorcjum z udziałem MPK – W lutym zostaną zabezpieczone dodatkowe środki w budżecie miasta na sfinansowanie kwoty najniższej oferty złożonej w przetargu (16,6 mln zł) – zapowiada Aneta Klimek, rzecznik prezydenta Pabianic. – Finansowe zabezpieczenie inwestycji pozwoli na rozstrzygnięcie przetargu. Oferty wykonawców pozostają aktualne – zapewnia. Przypomnijmy, że najtańszą propozycję złożyło konsorcjum firm Progreg Infacity (Łódź), Włodan Andrzej Włodarczyk (Pabianice) i MPK-Łódź.
Opiewa ona na 173,7 mln zł brutto.
Niebawem zakończyć się mają także wszelkie procedury związane z przyznaniem samorządom z Pabianic i Ksawerowa dodatkowej puli z funduszy unijnych. – Czekamy na formalne potwierdzenie przyznania środków przez marszałka województwa łódzkiego. To otworzy drogę do podpisania aneksu do umowy o dofinansowanie – mówi nasza rozmówczyni. Miasto otrzymało już pismo z Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju, w którym resort informuje o wyrażeniu zgody na przekazanie środków przez łódzkiego marszałka.
Konieczna będzie kontrola UZPOficjalny wybór oferty w postępowaniu przetargowym nie będzie oznaczać natychmiastowej możliwości zawarcia kontraktu z wykonawcą. – Przed podpisaniem umowy konieczne będzie jeszcze przeprowadzenie kontroli przetargu przez Urząd Zamówień Publicznych – zapowiada Aneta Klimek. Przypomnijmy, że w związku z korzystaniem z dofinansowania z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego wszelkie prace będą musiały zakończyć się najpóźniej w 2021 r.
Połączenie do Pabianic wydaje się w kontekście przyznania dodatkowych środków na jego remont jedynym, którego przyszłość jest względnie pewna, spośród wszystkich podmiejskich linii tramwajowych regionu łódzkiego. W przyszłym miesiącu
zawieszone ma zostać kursowanie linii 43A i 43B z Łodzi do Konstantynowa Łódzkiego i Lutomierska. Na razie zgromadzono jedynie część środków niezbędnych do przeprowadzenia modernizacji.