W Pabianicach trwa gruntowna przebudowa wysłużonej infrastruktury tramwajowej. Komunikacja szynowa wróci pod koniec przyszłego roku w zupełnie nowej odsłonie. Miasto nie zapomina jednak o starych reliktach, w tym wyjątkowych przedwojennych słupów trakcyjno-oświetleniowych. Zabezpieczone zostanie też część wyposażenia podstacji, które w niezmienionym kształcie pamięta końcówkę lat 60. XX w.
Pabianice posiadają komunikację tramwajową od 1901 r. Teraz wysłużona infrastruktura przechodzi wyczekiwaną modernizację, która niejako zabezpiecza dalsze funkcjonowanie komunikacji tramwajowej, łączącej Pabianice, Ksawerów i Łódź.
Co ciekawe, w Pabianicach zachowało się kilka wyjątkowych słupów kratownicowych, zintegrowanych z oświetleniem ulicznym, które umieszczone było na charakterystycznym wysięgniku. Słupy, które do niedawna wciąż podtrzymywały sieć trakcyjną (choć już bez oświetlenia), pamiętają czasy przedwojenne, a ich forma jest unikalna dla Pabianic.
Takie historyczne słupy można było spotkać u zbiegu Zamkowej i Wyszyńskiego (dwa słupy), przy Łaskiej w rejonie skrzyżowania z Mielczarskiego, obok skrzyżowania z Kochanowskiego. Kilka słupów znajdowało się też między dworcem kolejowym a mijanką.
Wysłużone słupy są najlepszym dowodem na potrzebę remontu infrastruktury tramwajowej, ale także ciekawym reliktem historycznym. W związku z rozpoczęciem modernizacji pojawiały się pytania o ich dalsze istnienie. Wiadomo, że sieć zostanie teraz zawieszona na nowych stylizowanych słupach rurowych dwóch wzorów (trakcyjne i trakcyjno-oświetleniowe typu ŁTM). Celem jest wprowadzenie ładu stylistycznego – dlatego też zastosowany zostanie jeden rodzaj płytek chodnikowych oraz jednolita mała architektura (ławki, kosze itp.).
mat. Google Street Map
Stare słupy nie znikną jednak z pejzażu Pabianic – miasto jest bowiem świadome ich wartości historycznej. – Część infrastruktury tramwajowej, która stanowi historyczną ciekawostkę, na pewno zostanie zachowana na pamiątkę i dla celów muzealnych. Trzy przedwojenne słupy trakcyjne z ul. Łaskiej na razie zdeponowano w Muzeum Miasta Pabianic. Możliwe, że któryś trafi również do kolekcji Klubu Miłośników Starych Tramwajów w Łodzi – mówi Aneta Klimek, rzeczniczka Urzędu Miasta w Pabianicach.
Jak informuje Urząd Miasta, zachowane ma być też wyposażenie dwóch podstacji trakcyjnych, które zawierają urządzenia niewymieniane od 1969 r. Jeden obiekt znajduje si ę nieopodal Dworu Kapituły Krakowskiej, a drugi zlokalizowany jest na Dużym Skręcie.
Umowa na przebudowę infrastruktury tramwajowej w Pabianicach i Ksawerowie
została podpisana we wrześniu zeszłego roku. Kontrakt realizowany jest w formule projektuj i buduj. Prace prowadzi konsorcjum Progreg Infracity i MPK-Łódź, a ich wartość przekracza 173 mln zł. Zgodnie z zapewnieniami pabianickiego magistratu inwestycja ma zakończyć się w grudniu 2021 r.
fot. Google Street Map