Jeszcze w tym roku w Pabianicach rozebrane ma zostać torowisko wraz z tramwajową siecią trakcyjną. W połowie listopada wykonawca robót przejmie plac budowy i rozpocznie przygotowania do jednego z największych przedsięwzięć infrastrukturalnych w historii podłódzkiego miasta. Do stolicy aglomeracji dojadą autobusy zastępcze.
Wszystko wskazuje na to, że jeszcze tej jesieni dojdzie do w zasadzie pierwszego w historii łódzkiej sieci tramwajowej przypadku jednoczesnego zamknięcia wszystkich linii podmiejskich. Od zeszłego roku nieczynne pozostają bowiem trasy do
Zgierza i
Ozorkowa, a od marca tego roku – do
Konstantynowa i
Lutomierska. Czynna jest jedynie linia pabianicka, ale wielkimi krokami zbliża się jej
wyczekiwana modernizacja.
Pabianice uzgadniają z MPK kształt komunikacji zastępczej – Wykonawca chciałby zacząć pierwsze prace rozbiórkowe w połowie listopada – mówi Aneta Klimek, rzecznik prasowy prezydenta Pabianic Grzegorza Mackiewicza. Będzie to oznaczać konieczność wstrzymania przewozów. Przypomnijmy w tym miejscu, że
start zasadniczych robót zaplanowano na wiosnę przyszłego roku.
Na razie nie wiadomo, jak dokładnie zorganizowana zostanie komunikacja zastępcza. – Trwają na ten temat rozmowy z przewoźnikiem – zapewnia nas przedstawicielka pabianickiego samorządu. – Rozważane są różne warianty, by wybrać ten optymalny. W związku z tym dziś nie można podać ani konkretnej daty zamknięcia linii pabianickiej, ani dokładnej organizacji komunikacji zastępczej do pl. Niepodległości w Łodzi – dodaje.
W tym roku demontaż torowiska i sieci górnejJak czytamy na stronie internetowej Urzędu Miejskiego w Pabianicach, po przejęciu placu budowy przez konsorcjum firm Progreg Infracity, MPK-Łódź i Włodan wykonawcy planują w pierwszej kolejności zdemontować torowisko i sieć trakcyjną. Jeszcze we wrześniu założenia przedstawione przez Progreg i jego partnerów weryfikowane były w terenie przez urzędników miejskich, policję, Zarząd Dróg Miejskich oraz Zakład Wodociągów i Kanalizacji. Prace realizowane będą w formule „projektuj i buduj”, więc późniejszy realizator robót samodzielnie przygotowuje ich projekt.
Modernizacja linii pabianickiej to jedno z największych przedsięwzięć transportowych aglomeracji łódzkiej. Inwestycja jest finansowana wspólnie przez miasto Pabianice i gminę Ksawerów, które korzystają z dotacji z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego. Obecnie los pozostałych linii podmiejskich pozostaje niepewny.