Koniec niepokoju o przyszłość tramwajowego połączenia Łódź – Ksawerów – Pabianice. Samorząd Pabianic zawarł dziś umowę na kompleksową modernizację trasy. Stało się to możliwe m.in. dzięki wynoszącej niemal 100 mln zł łącznej dotacji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego przyznanej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego. Jedną z firm, która przeprowadzi remont, będzie łódzkie MPK.
Dziś w Pabianicach zawarta została bardzo długo oczekiwana umowa na realizację przedsięwzięcia „Łódzki Tramwaj Metropolitalny – etap 1: Ksawerów – Pabianice”. Najważniejszym elementem tej inwestycji jest modernizacja podmiejskiej trasy tramwajowej na odcinku od granicy Łodzi do pętli w Pabianicach. Wykonawcą robót będzie konsorcjum, którego liderem jest Progreg Infracity. Jednym z konsorcjantów jest także Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne – Łódź. Więcej o zakresie inwestycji pisaliśmy
tutaj.
Udana współpraca gmin i województwaZawarcie kontraktu kończy etap wielomiesięcznej walki o utrzymanie komunikacji tramwajowej, jaką prowadził pabianicki samorząd. Po przyznaniu miastu dotacji z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego okazało się bowiem, że wskutek wzrostu cen na rynku budowlanym zgromadzona kwota jest za niska, by przeprowadzić niezbędny do zapewnienia dalszej komunikacji z Łodzią remont. Dodatkowe środki ostatecznie zdecydował się wyasygnować Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego.
Roboty torowe zostaną zrealizowane także na terenie małej gminy Ksawerów, która leży pomiędzy Łodzią a Pabianicami. Tamtejszy samorząd uczestniczy finansowo w przedsięwzięciu – warto to podkreślić, bo ten model współpracy przynajmniej póki co nie zadziałał w przypadku innego łódzkiego połączenia podmiejskiego – do Ozorkowa. Podczas gdy więc trasa linii 41 będzie niebawem kompleksowo modernizowana, tory linii 46 pozostają nieczynne.
Najdroższa inwestycja w historii PabianicWładze Pabianic podkreślają, że samorząd nie zawarł jeszcze żadnej umowy inwestycyjnej na tak dużą kwotę. Wartość umowy przekracza 173 mln zł. W skład konsorcjum wykonawców wchodzi także znana na lokalnym rynku budowlanym spółka Włodan z Borszewic. – Sprawa tramwaju z ponad stuletnią historią znajduje dziś swój szczęśliwy finał. Za dwa lata przejedziemy się pierwszym kursem po realizacji inwestycji – powiedział Grzegorz Mackiewicz, prezydent Pabianic.
– Mam duży sentyment do tej inwestycji, który bierze się z tradycji tramwaju w Pabianicach, ale i osobisty, bo to były pierwsze tygodnie mojego urzędowania na tym stanowisku, kiedy prezydent Pabianic powiedział mi o problemie braku 12 mln zł na realizację tego przedsięwzięcia – mówił zaś Grzegorz Schreiber, marszałek województwa łódzkiego. – Udało się i możemy dziś z wielką nadzieją patrzeć w przyszłość – dodał.