Zakończyły się testy homologacyjne tureckiego tramwaju dla Olsztyna. Dokument ze świadectwem homologacji dotarł do miasta. Nic już nie szkodzi na przeszkodzie, aby wóz mógł zostać skierowany do odbiorów przez zamawiającego.
Jest już decyzja Transportowego Dozoru Technicznego dla tramwaju Panorama. Pojazd o typie DRP5H05 producenta Durmazlar uzyskał 23 lipca 2020 r. świadectwo homologacji typu tramwaju. –Świadectwo homologacji typu tramwaju wydane dla tramwaju marki Durmazlar stanowi potwierdzenie spełnienia wymagań technicznych dla tramwaju przewidzianych w obowiązującym rozporządzeniu Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 28 maja 2013 r. w sprawie homologacji typu tramwajów i trolejbusów – informuje Antoni Mielniczuk, rzecznik prasowy TDT.
Miasto potwierdziło, że dokument wpłynął do zamawiającego. Otwiera to drogę do przedłożenia przez wykonawcę pojazdu do odbiorów przez miasto. Organ wydający decyzję zastrzegł jednak ograniczenia. Zaznaczono, że tramwaj może się poruszać po torowisku przystosowanym do jego skrajni kinematycznej.
Zgodnie z rozporządzeniem nowy typ pojazdu, który ma być wprowadzony do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, powinien spełniać wymagania techniczne odpowiednie dla danej kategorii pojazdu określone w przepisach. Reasumując, pojazd testowany jest pod kątem zapewnienia bezpieczeństwa w ruchu wszystkim użytkownikom i musi być zgodny z wymogami prawa.
Testy pierwszej Panoramy, która
dotarła w lutym, odbywały się w Olsztynie. Specjalne jazdy próbne miały miejsce zarówno w nocy jak i w dzień – pomiędzy rozkładowymi kursami innych pojazdów. Tramwaj prowadzili motorniczowie z Olsztyna, co dało od razu szansę na zapoznanie się przez pracowników MPK z nowym pojazdem.
Wiadomo również, że producent nie dotrzyma zakładanego wcześniej harmonogramu. Pod koniec kwietnia planowane było przekazanie miastu dwóch tramwajów wraz ze świadectwem homologacji. Ze względu na pandemię COVID-19 cały proces spowolnił – nie tylko formalny, ale również produkcyjny. – Obecnie trwa wymiana korespondencji w sprawie ustalenia terminów realizacji, ponieważ koronawirus opóźnił dostawy taboru do Olsztyna – wyjaśnia Marta Bartoszewicz, rzeczniczka prasowa Urzędu Miasta.
– Zgodnie z zapisami umowy i
przygotowywanym aneksem będziemy robili wszystko, by odebrać pierwszy tramwaj jak najszybciej. Na razie jednak jest to niemożliwe ponieważ przy odbiorze musi być obecna strona turecka. Tymczasem z oświadczeń rządu tureckiego wynika, że sytuacja w ich kraju jest poważna, a zatem zastanawiamy się obecnie jak dokonać odbioru w sposób, który będzie zgodny z umową i zapewni bezpieczeństwo wszystkim stronom – podaje Marta Bartoszewicz.
Po przekazaniu Panoramy do odbiorów, miasto będzie miało około miesiąca na odbiory, badania, sprawdzenia, testy i przejechanie minimum 120 km po olsztyńskich torowiskach. Przed miastem stoi trudne zadanie. Nowy producent na rynku europejskim jest pod baczną obserwacją ze strony konkurencji. Pojawiają się zarzuty, że Panorama może nie spełniać wszystkich wymogów specyfikacji zamówienia. Najczęściej przedstawiciele konkurencji wymieniają nieodpowiedni promień skrętu wózków jezdnych co będzie miało wpływ na szybsze zużywanie się infrastruktury czy zbyt małą liczbę miejsc siedzących.