Turecka Panorama, którą wyprodukował Durmazlar, dotarła do Olsztyna w zeszłym tygodniu, a dziś zjechała na tory przed zajezdnią. Mimo że wóz dotarł dwa miesiące przed kontraktowym terminem, to nie jest on jeszcze własnością miasta. Stanie się tak dopiero, gdy tramwaj przejdzie homologację. Ta wreszcie może się odbyć.
Od czwartku
tramwaj stał na lawecie na ul. Towarowej, tuż przed wjazdem na teren zajezdni MPK Olsztyn. – Tramwaj nie mógł zjechać z lawety, dopóki nie zostaną dopełnione czynności celne – wyjaśnia Marta Bartoszewicz, rzeczniczka prasowa Urzędu Miasta w Olsztynie. Aby dotrzeć do stolicy Warmii i Mazur, tramwaj podróżował m.in. przez Włochy, Austrię i Niemcy. Do Izby Celnej wpłynęła już gwarancja i tramwaj we wtorek po godz. 16 wjechał na olsztyńskie tory.
Teraz pierwszy pojazd ma przejść badania i sprawdzenia homologacyjne. – Sprawdzany będziesz szereg parametrów na terenie zajezdni, ale Panoramę będzie można też zobaczyć na torowiskach w różnych częściach miasta. Jeździć będzie jednak w nocy, poza godzinami regularnego kursowania – mówi Cezary Stankiewicz, rzecznik prasowy MPK Olsztyn.
Homologacja powinna potrwać około dwóch-trzech tygodni. Cały proces nadzorować będzie specjalistyczna firma z Warszawy – TÜV Rheinland Polska. MPK Olsztyn udostępnia jedynie infrastrukturę do przeprowadzenia prób homologacji tramwaju. Pojazdy będą prowadzić motorniczowie z Olsztyna. Jak wyjaśnia miasto, zadanie mogło zostać zrealizowane w Turcji, jednak przeprowadzenie go od razu w miejscu docelowym daje od razu szansę na zapoznanie się przez pracowników MPK z nowym pojazdem. Koszt homologacji pokrywa firma Durmazlar.
– Pod koniec kwietnia otrzymamy pojazd do odbioru – już ze świadectwem homologacji. Zgodnie z harmonogramem wykonawca przekaże nam wówczas dwie sztuki. I będziemy mieli około miesiąca na odbiory, badania, sprawdzenia, testy i przejechanie minimum 120 km po olsztyńskich torowiskach – podaje Marta Bartoszewicz.
Po tym wszystkim miasto wystawi protokół odbioru, który będzie stanowił podstawę wystawienia faktury i sprzedaży. – Taką procedurę odbiorową planujemy przeprowadzać dla każdych dwóch sztuk co miesiąc, poczynając od połowy kwietnia – czyli także w maju, czerwcu, lipcu, sierpniu i wrześniu. Tym samym po odbiorach powinniśmy być w połowie października a po płatnościach w połowie listopada – wyjaśnia rzeczniczka.
Łącznie z Bursy do Olsztyna trafi 12 tramwajów, a w miarę zapotrzebowania i możliwości finansowych miasta może być ich jeszcze drugie tyle. Pojazdy Panorama kursują po torowiskach m.in. Samsunu, Izmitu. Turecka firma, dzięki olsztyńskiemu kontraktowi, debiutuje na rynku Unii Europejskiej, co otwiera jej drzwi do innych kontraktów.