fot. Henryk Borawski, CC BY-SA 4.0, commons.wikimedia.org
Nic nie wskazuje na to, by zrealizowana została koncepcja poprzedniego rządu dotycząca powołania spółki PKP Autobusy. Przedsiębiorstwo miało bazować na wciąż istniejących państwowych PKS-ach. Polityka aktualnych władz w zakresie ich dalszej działalności nie jest póki co skonkretyzowana.
W 2021 r. były rząd Zjednoczonej Prawicy zaprezentował wstępną koncepcję powołania przedsiębiorstwa o roboczej nazwie PKP Autobusy. Firma skupiłaby aktywa PKS-ów, które pozostają wciąż w rękach skarbu państwa. Pomimo wieloletniego procesu usamorządowiania i prywatyzacji poszczególnych przedsiębiorstw w rękach administracji centralnej w całości lub częściowo nadal są np. PKS Częstochowa, PKS Zielona Góra czy PKS Polonus Warszawa.
Pomysł na uzupełnianie kolei o relacje dowozowe
Założenia mówiły o głębszej integracji transportu autobusowego z koleją. PKP Autobusy miało zapewniać np. dojazd na stacje kolejowe z miejscowości leżących od nich w pewnym oddaleniu. Ostateczne rozwiązania w tym zakresie miały przedstawić zgodnie z zapowiedziami poprzedniego ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka Polskie Koleje Państwowe. Potencjalnie autobusy mogłyby też obsługiwać kolejową komunikację zastępczą w czasie remontów infrastruktury itp.
Koncepcja przedsiębiorstwa PKP Autobusy była przy tym elementem strategii walki władz PiS z wykluczeniem komunikacyjnym. Sztandarowy pomysł partii, Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych, przyniósł co prawda otwarcie dodatkowych połączeń, ale ich część została już zamknięta, a skala wykorzystania środków była niższa niż oczekiwana. Najprawdopodobniej do realizacji pomysłu nowego przewoźnika po zmianie władzy ostatecznie jednak nie dojdzie.
Koncepcja nie została skonkretyzowana
– PKP SA nie przedstawiało Ministerstwu Infrastruktury wniosków dotyczących koncepcji powołania spółki PKP Autobusy – powiedział nam Bartłomiej Sarna z Wydziału Współpracy z Mediami w Polskich Kolejach Państwowych. – Nie sprawujemy nadzoru właścicielskiego nad spółkami PKS – stwierdziła natomiast Anna Szumańska, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury, pytana o rządowe plany dotyczące dalszego losu spółek. W czasie rządów PiS w poszczególnych okresach nadzór ten w imieniu skarbu państwa sprawowały MI oraz Agencja Rozwoju Przemysłu. Również ARP nie przedstawiła nam swoich założeń w tym zakresie.
Tymczasem podobna idea właśnie wdrażana jest w poszczególnych regionach. Swoje coraz bardziej rozległe systemy komunikacji dowozowej organizują województwa łódzkie i małopolskie. Autobusy kursują tam w barwach odpowiednio Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej i Kolei Małopolskich.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.