Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Parkowanie w Polsce oczami urzędników. Lepiej, ale wciąż źle

Dalej Wstecz
Data publikacji:
21-10-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Parkowanie w Polsce oczami urzędników. Lepiej, ale wciąż źle
fot. Julo, domena publicznaparking pod Poltegorem
– Nie chcę, żeby ludzie używali przestrzeni publicznej do przechowywania samochodów – mówi wiceszef Departamentu Infrastruktury i Gospodarki we wrocławskim ratuszu Zbigniew Komar, a Mieczysław Reksnis ze stołecznego Biura Drogownictwa i Komunikacji cieszy się, że w miastach wytworzyła się „masa krytyczna” do zmian. Polscy urzędnicy, przynajmniej w większych aglomeracjach, zdają się rozumieć potrzebę przemodelowania miejskiej przestrzeni. Dlaczego więc zmiany są tak powolne?

– W miastach bardzo poważnie traktujemy obecne trendy w zakresie polityki mobilności – zadeklarował na wstępie Komar, który był jednym z gości niedawnej konferencji „Parkingi 2016” organizowanej przez ZDG TOR . – I stajemy przed dylematem. Z jednej strony znamy te trendy, a z drugiej mamy żądania mieszkańców, którzy chcą wygodnie i bezpłatnie zaparkować. Politycy niechętnie powiedzą mieszkańcom, że nie chcą spełnić tych potrzeb. Zresztą chcą, tylko że, co oczywiste, im więcej zapewnimy wygodnych miejsc do parkowania, tym więcej samochodów do nas przyjedzie – mówił.

Komar zwrócił uwagę na coś, co Tomasz Stefanicki, oficer pieszy z Wrocławia, nazwał „przeciwintuicyjnością”. – Chodzi o to, że np. prawo Lewisa-Mogridge'a [zasada, według której poszerzanie ulic nie prowadzi do likwidacji korków, tylko do zwiększenia ilości samochodów w mieście – red.] na pierwszy rzut oka jest nielogiczne. My, specjaliści, często mamy wiedzę, której nie mają ani mieszkańcy, ani politycy. Tym drugim czasem trudno zdobyć się na odwagę, by przekonywać tych pierwszych – mówił podczas tej samej konferencji.

Reksnis z kolei zwrócił uwagę, że i tak pod tym względem nie jest źle. – Pamiętajmy, że jeszcze dziesięć lat temu dyskusja o tym, czy zabrać miejsce dla samochodu i dać je autobusom była niesamowicie burzliwa. A dziś mieszkańcy sami żądają, żeby robić buspasy. Czasem nawet odmawiamy, bo mieszkańcy chcą ich tam, gdzie nie miałyby przełożenia na realne korzyści – wskazywał.

WPM wzorem dla innych

Warszawski urzędnik wskazywał na uchwalaną właśnie w stolicy Warszawską Politykę Mobilności – „transportową konstytucję” miasta, której elementem jest m.in. dążenie do uregulowania zasad parkowania i dążenie do zmniejszania ilości samochodów w mieście.

– Warszawska Polityka Mobilności to świetny dokument. Proszę tam niczego nie zmieniać – komentował to Adam Jędrzejewski z fundacji Polska Parkuje. – Kłopot polega na tym, że widzimy problem z samochodami, ale jednak staramy się te wszystkie auta gdzieś upchnąć. Rotować, parkować pod ziemią, itp. A tu chodzi o to by kierować w mobilnością w inną stronę, że samochód nie jest jedynym sposobem poruszania się – wyliczał.

Zgadzał się z nim Piotr Kącki, prezes krakowskiej spółki Miejska Infrastruktura, która zarządza tamtejszymi parkingami. – Mam wrażenie, że we wszystkich miastach mamy świetne „polityki”. To są bardzo dobrze napisane dokumenty. Tylko że we wszystkich miastach raczej skupiamy się na pojedynczych działaniach, a nie na strategii. Sam wiem jak jest trudne wybudowanie parkingu i jednoczesne zlikwidowanie podobnej liczby miejsc dostępnych na ulicy – tłumaczył.

Elektryczność przyszłością miast?

W tym kontekście nie dziwi zainteresowanie urzędników odpowiedzialnych za drogownictwo car sharingiem, który w wersji miejskiej organizują właśnie Wrocław, najbardziej w tej kwestii zaawansowany, ale też Warszawa i Kraków. W każdym z tych miejsc teki system uważa się za sposób na ograniczenie liczby samochodów. Całkowicie się ich nie zlikwiduje, bo, jak zauważył Reksnis, na świecie uważa się 30 proc. za magiczna liczbę. – Niezależnie od tego jak komfortowa będzie oferta transportu publicznego, to mniej więcej tyle będzie osób „przyspawanych” do kierownicy – tłumaczył.

– Wskaźnik motoryzacji nie jest już miarodajny. Ludzie kupują samochody po to, żeby je mieć. Tak na wszelki wypadek, jako drugie auto w rodzinie, albo używane od czasu do czasu – wskazał Komar. – We Wrocławiu jest 450 tys. zarejestrowanych samochodów. Gdybyśmy je wszystkie postawili na ulicach, to zajęłyby 68 proc. ich powierzchni.

– Nie jestem przeciwnikiem kupowania samochodów, ale nie chcę, żeby ludzie używali przestrzeni publicznej do ich przechowywania. Ta przestrzeń, jeśli mówimy o samochodach, powinna być dla taksówek i dla dużego car-sharingu. Samochody powinny jeździć, a nie stać. A jeśli jeżdżą, to niech nie emitują spalin. Jestem wielkim entuzjastą pojazdów elektrycznych i hybrydowych – zakończył.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Garaż Plus. Rząd obiecuje program rewitalizacji wielkiej płyty

Przestrzeń

Garaż Plus. Rząd obiecuje program rewitalizacji wielkiej płyty

Witold Urbanowicz 04 września 2023

Gdynia planuje budowę kubaturowych parkingów

Przestrzeń

Gdynia planuje budowę kubaturowych parkingów

Redakcja/inf. pras. 29 listopada 2021

Wiedeń: Masz samochód? Będziesz musiał płacić za parkowanie

Prawo & Finanse

Bydgoszcz: Rusza przebudowa parkingu przy lotnisku

Komunikacja

Bydgoszcz: Rusza przebudowa parkingu przy lotnisku

Emilia Derewienko 28 września 2019

Przy stacjach Kolei Mazowieckich zaparkujesz za darmo

Przestrzeń

Zobacz również:

Garaż Plus. Rząd obiecuje program rewitalizacji wielkiej płyty

Przestrzeń

Garaż Plus. Rząd obiecuje program rewitalizacji wielkiej płyty

Witold Urbanowicz 04 września 2023

Gdynia planuje budowę kubaturowych parkingów

Przestrzeń

Gdynia planuje budowę kubaturowych parkingów

Redakcja/inf. pras. 29 listopada 2021

Wiedeń: Masz samochód? Będziesz musiał płacić za parkowanie

Prawo & Finanse

Bydgoszcz: Rusza przebudowa parkingu przy lotnisku

Komunikacja

Bydgoszcz: Rusza przebudowa parkingu przy lotnisku

Emilia Derewienko 28 września 2019

Przy stacjach Kolei Mazowieckich zaparkujesz za darmo

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5