fot. Mach240390/lic. GNU, CC 3.0Pętla tramwajowa Czerwone Maki
Parkingi zlokalizowane w pobliżu przystanków na peryferiach miasta, na których właściciele samochodów mogą zostawić swoje pojazdy i przesiąść się na komunikację miejską, to jeden ze sposobów na rozładowanie ruchu w centrum dużych miast, zanieczyszczenie powietrza i poradzenie sobie z problemem deficytu miejsc parkingowych. Kraków goni zachód Europy. Jak na razie ma jeden parking typ Park & Ride ["Parkuj i jedź"], ale w planach są kolejne trzy.
Choć początki były trudne, dziś okazuje się, że system Park & Ride w Krakowie działa, ma się dobrze, a ma być jeszcze lepiej.
Na początku nie wyszło
Wdrożenie systemu P&R w Krakowie nie jest nowym pomysłem, próbowano tego już w latach 90., ale bez powodzenia. Powstanie parkingu nie zachęciło do wyboru komunikacji miejskiej, użytkownicy traktowali parkingi jako miejsce docelowe, a nie przesiadkowe – to podawano jako główny powód porażki pierwszych tego typu parkingów. Niedawno pomysł powrócił i choć miastu Kraków daleko jeszcze na przykład do holenderskiego Rotterdamu (26 parkingów), to najwyraźniej idzie ku lepszemu.
Trzy lata temu otwarto pierwszy, z zaplanowanych czterech, parkingów w systemie park & ride przy pętli tramwajowej Czerwone Maki. Początkowo, w ramach testów, parking był darmowy, później wprowadzono opłaty za korzystanie z jednego z 200 dostępnych miejsc postojowych. Wjeżdżający na parking są identyfikowani, z parkingu za darmo korzystają posiadacze Krakowskiej Karty Miejskiej. Inni muszą zapłacić 10 zł. Uiszczenie tej kwoty umożliwia korzystanie z krakowskiej komunikacji miejskiej przez dobę.
Miasto na ten moment optymistycznie podsumowuje dotychczasowe funkcjonowanie parkingu na Czerwonych Makach. - Parking sprawdza się bardzo dobrze - mówi Jan Machowski z Biura Prasowego Urzędu Miasta Krakowa - Jego napełnienie w dni powszednie jest w granicach 90 procent - dodaje.
Nowoczesne, dla rowerów i pojazdów elektrycznych
W planach budowa kolejnych trzech parkingów, które znajdą się w sąsiedztwie pętli tramwajowych na osiedlach. - W roku 2015 gminna spółka Miejska Infrastruktura Sp. z o.o. przygotowała dokumentację niezbędną do realizacji trzech parkingów w systemie "Parkuj i jedź" pod nazwą "Mały Płaszów", "Bieżanów" oraz "Kurdwanów" na terenie miasta Krakowa wraz z dojazdami i infrastrukturą - informuje mnie Jan Machowski w odpowiedzi na pytanie o postęp w pracach nad realizacją parkingowych planów. W ramach procesu pozyskano wielobranżowe koncepcje wraz z wizualizacjami, decyzje Ustalenia Lokalizacji Inwestycji Celu Publicznego, decyzje o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia, dla każdego parkingu został też opracowany program funkcjonalno-użytkowy.
Inwestycje będą współfinansowane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 204-2020. - Spółka przygotowała i przekazała do Gminy tj. beneficjenta środków unijnych, karty projektu dla tych inwestycji, a także projekt umowy na świadczenie usług "budowy i zarządzania powstałymi parkingami" gdyż ze względu na charakter inwestycji P&R nie przynoszą przychodu, a wjazd na parking odbywa się na podstawie biletu okresowego komunikacji miejskiej, beneficjentem tych środków nie mogła być Spółka - informuje Machowski - W tym roku planowane jest podpisanie umowy na unijne dofinansowanie i rozpisanie przetargów na realizację - dodaje. - Dokładny termin rozpoczęcia prac uzależniony jest od terminy podpisania umowy z Gminą Miejską Kraków na realizację zadań - piszą w odpowiedzi przedstawiciele Miejskiej Infeastruktury w Krakowie - W roku 2016 rozpoczęta zostanie realizacja parkingów Bieżanów i Kurdwanów. Realizacja parkingu Mały Płaszów najprawdopodobniej rozpocznie się w roku 2017.
W projektach parkingów znalazło się także miejsce dla rowerów, dla tych, którzy jednoślady chcą zostawić za miastem i podróżować dalej komunikacją miejską. Dla zapewnienia jak największego bezpieczeństwa rowerów, ich miejsca parkingowe mają być zadaszone, oświetlone, wyposażone w stojaki i monitorowane. Z parkingów będą mogli też skorzystać użytkownicy pojazdów elektrycznych, którzy tam będą je mogli naładować energią. Do tego zaawansowana technologicznie informacja pasażerska, tablice z rozkładami jazdy, a na ulicach - tablice z informacjami o ilości wolnych miejsc parkingowych. Wszystko po to, by transport publiczny stał się głównym środkiem komunikacji mieszkańców Krakowa i przyjezdnych.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.