Władze Paryża chcą wprowadzić opłaty parkingowe uzależnione od masy i wielkości pojazdu. W uproszczeniu posiadacze samochodów SUV mieliby płacić zdecydowanie wyższą stawkę czyli 18 euro za godzinę parkowania w ścisłym centrum. Na 4 lutego zapowiedziano referendum w tej sprawie.
Od kilku miesięcy władze Paryża prowadzą działania, które mają doprowadzić do wdrożenia wyższych opłat parkingowych dla właścicieli największych i najcięższych samochodów. Kiedy o sprawie pisaliśmy kilka miesięcy temu
ciągle trwała dyskusja co do szczegółów planowanych rozwiązań oraz zakresu ich obowiązywania.
Im większy samochód, tym większy problem Jak podkreślają władze miasta głosowanie ma być sygnałem dla producentów samochodów, którzy promują coraz większe, droższe, cięższe i bardziej energochłonne pojazdy zagrażające transformacji ekologicznej. Proponowane rozwiązania mają ułatwić prośrodowiskowe i prospołeczne zmiany zachodzące w mieście. Paryż wskazuje przy tym, że liczba SUV w stolicy Francji wzrosła o 60% w ciągu ostatnich 4 lat i teraz stanowią one już 15% wszystkich prywatnych pojazdów w mieście. Miasto podkreśla także, że średnia masa samochodów w ciągu ostatnich 30 lat wzrosła o niemal 250 kg.
Paryski ratusz podkreśla przy tym, że na jego terenie nie ma ani polnych ani górskich dróg, a SUVy są całkowicie bezużyteczne, a do tego są niebezpieczne, nieporęczne i wymagają zbyt wielu zasobów na etapie produkcji. Coraz większe samochody są także większym zagrożeniem dla pieszych, a zwłaszcza dzieci i osób starszych – w przypadku potrącenia łatwiej bowiem o ofiary śmiertelne.
Paryż w ostatnich latach diametralnie zmienił swoją politykę transportową. Anne Hidalgo, obecna mer Paryża, zaczęła promować i wprowadzać
w życie koncepcję 15-minutowego miasta. Znacząco wzrosły nakłady na
infrastrukturę rowerową oraz
szkolne ulice, zdecydowano się również na wprowadzenie ograniczeń prędkości dla samochodów oraz dalsze inwestycje w infrastrukturę transportu publicznego. Zmiany
nie ominą nawet Pół Elizejskich.
Będzie referendum Decyzje o tym, czy nowe opłaty mają zostać wprowadzone podejmą mieszkańcy – na 4 lutego 2024 r. zapowiedziano referendum w tej sprawie. Zostanie w nim zadane pytanie:
Jesteś za czy przeciw stworzeniu specjalnej opłaty za parkowanie ciężkich, dużych i zanieczyszczających powietrze samochodów prywatnych? Jeśli mieszkańcy francuskiej stolicy opowiedzą się za zmianami to zostaną one wprowadzone na wiosnę przyszłego roku.
Sytuacja z wynikami referendum może jednak przypominać tą z poprzedniego głosowania, kiedy to paryżanie zdecydowali o
wprowadzeniu zakazu funkcjonowania systemów hulajnóg współdzielonych. W kwietniu poprzedniego roku w głosowaniu za takim rozwiązaniem opowiedziało się 89% głosujących, ale frekwencja była niska – w głosowaniu wzięło udział 7,46% spośród 1,3 mln uprawnionych mieszkańców. Choć wyniki głosowania nie były formalnie wiążące, władze miasta zapowiedziały respektowanie wyników.
18 euro za godzinę parkowania Paryż chciałby wprowadzić dwie stawki za parkowanie największych samochodów na ogólnodostępnych miejscach: 18 euro za godzinę w ścisłym centrum i 12 euro za godzinę poza nim. Opłaty miałyby dotyczyć pojazdów napędzanych silnikiem spalinowym i hybryd o masie przekraczającej 1,6 tony oraz pojazdów elektrycznych o masie przekraczającej 2 tony.
Władze nie ukrywają, że stawka 36 euro za dwie godziny parkowania powinna zachęcać do pozostawienia samochodu poza miastem i skorzystania z transportu publicznego.
Z opłat mają być zwolnione m.in. osoby mieszkające w strefie parkowania, taksówkarze na wyznaczonych postojach, osoby o ograniczonej sprawności oraz inni uprzywilejowani.